مولوی فیروز الدین ڈسکوی کی ادبی خدمات
مولوی فیروز الدین(۱۸۶۴ء۔۱۹۰۷ء) سیالکوٹ کے شہر ڈسکہ میں پیداہوئے۔ ان کی شاعری کے ساتھ ساتھ نثری ودینی ادب میں بھی نمایاں خدمات ہیں۔نثر میں وہ بہترین سوانح نگاروں میں شامل ہیں۔ سوانح نگاری کی صنف باقی اصنافِ نثر کے مقابلے میں اپنے ماحول اور اس کے رحجانات کی عکاسی زیادہ بہتر انداز میں کرتی ہے۔ اُردو میں سوانح نگاری کا آغاز عہد سر سید سے ہوتا ہے۔سرسید کا دور مذہبی مناظر ے اور بحث و مباحثے کا دور ہے لہٰذا اس دور کی سوانح عمریاں اپنے عہدکی عکاس ہیں۔اس دور کے مشہور سوانح نگاروں میں مرزا حیرت دہلوی، احمد حسن خان، عبدالحلیم شرر، منشی محمد الدین فوق، مولوی احمد دین ،احمد حسین الہٰ آباد، مولوی ذکاء اللہ ، سراجدین احمد ،نذیر احمد ،قاضی سلیمان ،عبدالرزاق کانپوری اور مولوی فیروز الدین ڈسکوی اہم ہیں۔
مولوی فیروز الدین متعدد دینی و ادبی کتب کے مصنف ہیں ۔فضائل اسلام فی ذکر خیر الانام المعروف سیرت النبیؐ یا تاریخ نبویؐ مولوی فیروز الدین کی پہلی باقاعدہ تالیف ہے۔ اس کتاب کا پہلا ایڈیشن مفید عام پریس لاہور سے 1886ء میں شائع ہوا۔ ’’نماز اور اس کی حقیقت‘‘ان کی اہم تالیف ہے جو منشی فیض علی نے پنجاب پریس سیالکوٹ سے ۱۸۹۰ ء میں شائع کی۔ ’’تفسیر فیروزی پارہ اول‘‘1890ء میں سیالکوٹ مفید عام پریس سے شائع ہوئی۔ ’’تکذیب و ید‘‘1890ء میں پنجاب پریس سیالکوٹ سے شائع ہوئی۔ ’’تصدیق الا لہام‘‘ ان کی مناظراتی تصنیف ہے۔ جو 1890ء میں پنجاب پریس سیالکوٹ سے طبع ہوئی۔’’ دعائے گنج العرش و تعویز گنج العرش‘‘1891ء میں شائع ہوئی۔’’عشرہ کاملہ‘‘1891ء میں مفید عام پریس سیالکوٹ سے شائع ہو ئی۔’’سورت رحمن کی نادر تفسیر‘‘مولوی صاحب کی اہم تصنیف ہے۔ جو 1892ء میں مطبع مفید عام پریس سیالکوٹ سے شائع ہوئی۔ ’’اسم اعظم ‘‘مولانا موصوف کی کتاب ہے جس میں...
The purpose of this research paper was to reflect the code of conduct of
Hazrat Omar Farooq for civil servants. The material for this descriptive paper was
taken from Sahah e Sittah. writings of the uncontroversial Muslim scholars,
Historians, documents and original sources, like letters of Hazrat Omar Farooq to
civil servants about the duties and responsibilities. After in depth analysis, in the
light of intensive review of literature, suggestions and solutions are given to issues
and problems which we are facing these days at national level. The paper concludes
that most of the issues/ problem will be resolved as a result of adoption/
implementation of these golden principles already practices during period of
Hazrat Omar (RTA).
This dissertation investigates and looks at the process and structure of ethnic federal arrangement in Pakistan. Pakistan contains around 210 million individuals and roughly around 50 ethnic and linguistic groups. The “ethnic-federal” experiment devolving powers to ethnic groups or provinces goes against the centralized nation building of the previous governments. The previous governments utilized an alternate model; they gave much accentuation to ''Pakistani nationalism'' as a bringing together idea and promotes centralization instead of ethnic or provincial autonomy. In any case, in 1973 and after that in 2010, the new ruling party in power, who had begun their development for provincial self-rule, has upheld ethnic-federalism by focusing on that it could engage and adjust the various ethnic groups and lessen conflict. Thus, the overall unified structure of the past regimes has been supplanted by a “federal” framework'' comprises of four ethnically provinces with local government selfadministrative districts that could practice their very own political power and legitimate identities. Accordingly, ethnicity and federalism have turned into the central point in sorting out the political and regional space in the Pakistan. Since the presentation of the eighteenth amendment in 2010, there have been wideranging claims particularly by several Pakistani scholars that federal structure would bring political stability. This short period of survival may not be sufficient to assure the continuation or sustainability of the framework; however it triggers an enthusiasm to see how it has able to endure and furthermore to take part in finding the conceivable clarifications with respect to the trend and pattern of the rebuilding procedure. In this manner, this investigation made a close analysis and examination of the procedure so as to decide if ethnic federalism in Pakistan is a fitting model to bring political stability and enable and equalize the various and unique ethnic communities with regards to united and workable Pakistani state.