عشقی الہاشمی(۱۹۰۹ء ۔۱۹۸۳ء)کا اصل نام جعفر علی اور عشقیؔ تخلص کرتے تھے۔ عشقیؔ سیالکوٹ کے سادات نقوی خاندان میں ہوئے۔ آپ عربی فارسی میں خدا داد قابلیت رکھتے تھے اور علومِ شرقیہ کے بہترین اساتذہ میں شمار ہوتے تھے۔ عشقیؔ نے شاعری میں علی طالب الہٰ آباد ی اور لسان الہند مرزا ہادی عزیز لکھنوی سے فیض حاصل کیا۔ سیالکوٹ میں عشقیؔ کے بہت زیادہ شاگرد تھے۔ جنھوں نے اُردو شاعری میں اعلیٰ مقام حاصل کیا۔ اصغر سودائیؔ اور تابؔ اسلم جیسے کاملِ فن شعرا عشقیؔ کے تلمذ میں رہے۔(۴۵۶)
آپ نے مجلہ در’’نجف‘‘ میں بحیثیت مدیر معاون کام کیا۔ ’’شبابِ اردو‘‘ ،اور’’نوروز‘‘ کی ادارت بھی سنبھالی ۔اور امر تسر کے ہفت روزہ ’’مجلہ آرٹ‘‘ کے مدیر بھی رہے۔ (۴۵۷) ’’سر شک بہار‘‘ ،’’مطلع الانوار‘‘ ،’’سوزو ساز‘‘ ،’’سہا و سمن‘‘ اور ’’غزلستان‘‘ عشقیؔ کے چار شعری مجموعے ہیں۔’’العروض ‘‘تصنیف میں فنِ شاعری پر تنقید اور تبصرے شامل ہیں۔(۴۵۸)
عشقیؔ روایتی شاعر ہیں ان کے ہاں کوئی جدت نظر نہیں آتی۔ عشقی ؔ کے اسلوب پر دبستان دہلی اورلکھنو کے اثرات بھی دیکھے جا سکتے ہیں ۔ اُن کی غزلیات چھوٹی اور لمبی بحروں میں ہیں ۔شاعری میں قافیہ اور ردیف پر بہت زور دیتے ہیں ۔ان کی اکثر غزلیات کی طویل ردیفیں ہیں ایسا لگتا ہے جیسے وہ شاعری پر قافیہ اور ردیف کو فوقیت دیتے ہیں ۔ مذکورہ بالا خامیوں کے باوجود عشقیؔ کے ہاں آفاقی موضوعاتِ شاعری بھی موجود ہیں۔ اخلاقیات،رجائیت،قومیت،حقیقت پسندی،اصلاح ،عشقِ مجازی اور عشقِ حقیقی عشقیؔ کی شاعری کے اہم موضوعات ہیں اس حوالے سے نمونہ کلام ملاحظہ ہو:
قوم پر جب زوال آتا ہے
/نوجوان بے لگام ہوتے ہیں
1جن کو جینے کا...
Allah Almighty sent prophets for guidance of human beings and revealed the books on them, who strove for transformation of the society. Islam declared that master and salve, king and subjects, men and women, all are equal and slaves of God. They are equal before the Law. The Holy Prophet (PBUH) said ‘‘All human beings have equal rights’’. The Holy Prophet maintained religious equality. He did not talk ill of other religious faiths, rather he protected the rights and prosperity of non-Muslims who lived in Islamic society. The Holy Prophet (PBUH) preached goodness among humans like truth and compassion. He also restricted them from vice like lie, betray, greed, pride, bribery and domestic evils. For being the last Ummah, the Holy Quran entrusted the Muslims with the mission of calling others to goodness and stopping them from the evil. This Paper attempts the role of Islamic teachings the transformation of the society.
This study aimed at analysing differences between the language use of men and women bloggers of Pakistani English e-newspapers. The corpus-based analysis compared two gendered corpora comprising a total of 11258 blog posts (6706 blog posts from 1674 men bloggers and 4552 blog posts from 1212 women bloggers) collected from blogs maintained by leading English e-newspapers of Pakistan. The data was collected from November 01, 2008 to August 31, 2015. Using 2015-version of the automated text analysis tool, Linguistic Inquiry and Word Count (LIWC), the study employed a quantitative top-down approach for obtaining results for 93 in-built language analysis categories of LIWC2015. The software processes each word in a text file, matches it to in-built dictionaries for 93 variables and groups results under several major categories with many sub-categories. The computed results were processed for statistical analysis with XLSTAT (Addinsoft, 2016) and MS Excel for normality test, two-tailed hypothesis test, Bonferroni’s correction, and effect sizes. These tests were used to see statistically significant differences in gendered language use across 93 LIWC2015 variables. Besides, the study used AntConc 3.4.4 (Anthony, 2016), a stand-alone text analysis and concordancing toolkit, to note additional findings for differences in language use between men and women bloggers by comparing concordances, collocations and frequencies of selected expressions captured by LIWC2015 dictionaries. As a result, several gender differences in language use emerged. Many of these were consistent with the previous research conducted in other cultures and settings.