پیر محمد کرم شاہ الازہریؒ کاسلسلہ نسب
آپ کاسلسلہ نسب ۲۲واسطوں سے حضرت غوث العالمین بہاء الحق والدین ابومحمد زکریا ملتانی سے جاملتا ہے ۔ سلسلہ نسب یہ ہے ۔
حضرت پیرمحمدکرم شاہ ؒ بن حضرت پیرمحمد شاہ صاحبؒ بن حضرت امیرشاہ بن حضرت پیر شاہ ؒ بن حضرت شمس الدینؒ بن حضرت عبداللہ شاہؒ بن حضرت محمدغوثؒ بن حضرت غلام محمدحسین شاہؒ بن حضرت شیخ محمدؒ بن حضرت شیخ محمودؒ بن حضرت شیخ احمدؒ بن حضرت شیخ نظام الدینؒ بن حضرت شمس الدین لاہور لقب کروڑیؒ بن حضرت شیخ صدرالدین بادشاہؒ بن حضرت شھراللہ صاحب سجادہؒ بن حضرت یوسفؒ بن حضرت شیخ عمادالدینؒ بن حضرت حاجیؒ بن حضرت شیخ رکن الدین سمرقندیؒ بن حضرت صدرالدین حاجیؒ بن حضرت شیخ اسماعیل شہیدؒ بن حضرت مولانا صدرالدین قتال عارف باللہؒ بن حضرت بہاؤلادین زکریاملتانی۔[[1]]
پیرمحمد کرم شاہ الازہریؒ کی ولادت
آپ نسباًہاشمی قریشی ا ورمسلکاًحنفی ہیں ۔۲۱رمضان المبارک ۱۳۳۶ھ بمطابق یکم جولائی ۱۹۱۸ء سہ شنبہ بعداز نماز تراویح بھیرہ شریف ضلع سرگودھا میں آپ کی ولادت ہوئی ۔[[2]]
تعلیم وتربیت
آپ نے ابتدائی تعلیم اپنے آبائی شہربہیرہ میں حاصل کی اورساتھ ہی اپنے والدمحترم کے قائم کردہ مدرسہ " دارالعلوم محمدیہ غوثیہ"میں دینی تعلیم کے حصول کاآغازکیا۔ والدمحترم نے اپنے صاحبزادے کی تعلیم کےلیے خصوصی انتظامات کیے ۔
قرآن کی تعلیم
خاندانی روایت کے مطابق آپ کی تعلیم کاآغازقرآن کریم سے ہواجن اساتذہ سے قرآن کریم کی تعلیم حاصل کی ان کے نام یہ ہیں :
حافظ دوست محمد، حافظ مغل، حافظ بیگ
ثقہ روایت یہ ہے کہ حافظ دوست محمدسے تعلیم کاآغاز ہوا۔قرآن کریم کاکچھ حصہ حافظ...
Before the advent of Islam, a woman was considered as property, with no rights at all. They did not have the right to choose a husband. Islam liberated women and gave them the basic rights. Unfortunately, in Pakistan many parents and legal guardians misinterpret and misuse the guardianship of their children, especially with reference to marriage. They deny some religious rights to their children because of local traditions, customs and taboos. Forcing children to marry against their wishes, does not conform to the Islamic code. Forced marriages are considered illegle in Shariah. Even in the case of marriage of a minor arranged, by a father or a grandfather, the girl has the right to cancal it on reaching Puberty. According to Shariah the boy and the girls has the right to turn to a court for a settlement of the issue.
Amalgamation of organizational processes and human interactions has given rise to phenomenon known as
organizational behavior which enfolds multifaceted dimensions and paths to be explored. This study attempts
to investigate a few of these directional paths in order to identify the behavioral patterns and prototypes that
exist in organizations. Objective of the study is to investigate a vital employee performance pattern
"organizational citizenship behavior" (OCB) by analyzing the impact of organizational culture and social
influence alongwith mediational effect of interactional justice.
This study aims to explore how organizations may develop the phenomena of "extra effort" among its
employees and how it can be beneficial for organizational prosperity and growth. Data of 550 respondents
from various banks was collected by using self-administered questionnaire. Data was analysed through
rigorous statistical technique to explore the nature of relationship among variables by examining construct
validity and normality. To identify the extent of effects variables cast upon each other, the technique of
Structural Equation Modeling (SEM) is applied through AMOS 20 yielding interesting insights about association
among variables.
The research findings have provided support to conceptual framework showing both direct and indirect
relationships among the variables thus endowing with quantitative model and insights. The study carries both
academic and managerial implications, future direction and recommendations that can provide base for future
studies.