زبان کا غلط استعمال
اللہ تعالیٰ خالق ہے اور بقیہ تمام کائنات مخلوق ہے، کوئی فلکی مخلوق ہے، کوئی ارضی مخلوق ہے، کوئی فضائی مخلوق ہے ،مخلوق کا دائرہ کار وسیع ہے لیکن ان جملہ مخلوقات میں اشرف المخلوقات کا تاج اللہ تعالیٰ نے انسان کے سر پر سجایا ہے۔ انسان کو عظمت و رفعت بخشی، انسان کو بلندیوں کی معراج پر پہنچایا۔ اس کا سبب گوشت پوست نہیں تھا، اس کی وجوہات نفاست ولطافت نہیں تھیں۔ یہ اعزاز لحیم اور شحیم ہونے کی بناء پر ودیعت نہیں کیا گیا تھا۔ اس اعزاز کا سبب زبان بنی جواس کو دیگر مخلوقات سے متاثر کرتی ہے۔
انسان زبان سے تلاوت کرتا ہے، زبان سے نعت پڑھتا ہے، زبان سے راہ و ہدایت کی ترجمانی کرتا ہے۔ زبان سے کلمہ پڑھتا ہے، زبان سے اسلام کی تبلیغ کرتا ہے، زبان سے صداقت و دیانت کا اظہار کرتا ہے، انسان کی یہ صفات اسے حقیقت شناس انسان بنا دیتی ہیں، انسان کو معاشرے کے لیے انعام بنا دیتا ہے، اس کی عظمت کو چار چاند لگا دیتی ہے، یہاں تک کہ انسان کوفرشتوں سے بھی عظیم بنادیتی ہے۔ بقول حالیؔ:
فرشتے سے بہتر ہے انسان بننا
مگر اس میں پڑتی ہے محنت زیادہ
اللہ تعالیٰ نے قرآن پاک ِمیں ارشاد فرمایا کہ ’’لوگوں سے اچھے طریقے سے گفتگو کرو‘‘ قرآنِ پاک میں جس طرح نماز کے بارے میں حکم ہے، جس طرح زکوٰۃ کے بارے میں ارشادِ باری تعالیٰ ہے، جس طرح روزوں کے بارے میں حکمِ ربّانی ہے، بالکل اسی طرح زبان کے استعمال کا بھی ذکر ہے، نماز، روزہ، حج، زکوٰۃ اور دیگر عبادات کی بجا آوری سے جس طرح انسان کی زندگی میں نکھار آتا ہے اسی طرح زبان کے صحیح استعمال سے بھی اس کے جملہ لمحات ِزیست مرصعّ ومزیّن ہوجاتے ہیں، اور وہ اپنی زندگی...
Despite his being a staunch Mutazali, Allama Zamakhshari declares the Holy Quran to be a miracle on account of its unique coherence and cohesion. For the first time in the history of Quranic exegesis, he made a subject of the mutual juxtaposition of Quranic words, sentences, verses and surahs such discussions on the Quranic cohesion as are related to literary and communicative aspects such as metaphor, simile, allusion and syntax. Similarly, he demonstrated the Quranic cohesiveness by beautifully applying the roles and regulations of rhetoric on the verses of the Holy Quran. Such forms of coherence and cohesion did he adopt as can be declared as the fundamentals of the idea of the Quranic cohesion. In this regard, this article is the first such comprehensive study of the Tafseer e Kashaf.
The topic under study is قرآن میں لفظ قلیل و کثیر کا موضوعاتی مطالعہ.
The objectives of the study are as under: - To explain the comprehensiveness of the Quran. To describe the extents of meanings of Quranic words. To gain the knowledge of application of the Quranic terms “قلت و کثرت”. To explains the characteristics of the believers and disbelievers. To try, highlight the superior qualities of human beings in the society. To try revive the Islamic thought by constrain the Muslim Ummah from intellectual oppression. The basic research questions are as under: In which sense the words "قلیل و کثیر" are applied in the Holy Quran? What are the synonyms of the words “قلیل و کثیر"? What are the positive and negative aspects of the words “قلیل و کثیر"?
The current study is based on two chapters.
In chapter No. one the literal and terminological meanings of the words "قلیل و کثیر" is explained and application of these terms in the Holy Quran is elaborated. In chapter No. two the characteristics of believers and disbelievers, to whom the words "قلیل و کثیر" are addressed, are discussed. Through this research study valuable knowledge is gained about the above said Quranic Terms.
Riyasaf Mehmood
MPHILISL-F-142844/2021
Research Scholar M.Phil. (IS)