آہ! مولانا قاری محمد طیب
شیخ الحدیث حضرت مولانا محمد ذکریاؒ کی وفات کا غم ابھی فراموش نہ ہوا تھا کہ ایک اور آفتاب علم و ہدایت غروب ہوگیا، یعنی مولانا قاری محمد طیب مہتمم دارالعلوم دیوبند نے ۱۷؍ جولائی ۱۹۸۳ء کو اس جہانِ فانی کو الوداع کہا، اِنا ﷲ واِنا الیہِ راجعُون۔ وہ ممتاز عالم دین تھے، ان کی شہرت سے یہ برصغیر ہی نہیں، پوری اسلامی دنیا گونج رہی تھی، ان کی وفات سے ہماری ملی، دینی ، علمی اور تعلیمی عمارت کا بہت بڑا ستون گر گیا، اور جماعت دیوبند کی ایک قدیم اور اہم یادگار مٹ گئی، وہ اس قافلہ کے آخری مسافر تھے جس آغاز خاندان ولی اللّٰہی سے ہوکر حضرت حاجی امداد اﷲ مہاجر مکی کے خلفاء اور دارالعلوم دیوبند کے اکابر تک پہنچا تھا، افسوس اب علم و عرفان کی وہ شمع گل ہوگئی جس سے دارالعلوم نصف صدی سے جگمگا رہا تھا، والبقاء ﷲ وحدہ۔
وہ دارالعلوم کے بانی مولانا محمد قاسم نانوتویؒ کے پوتے اور مولانا حافظ محمد احمدؒ کے صاحبزادے تھے، جو دارالعلوم دیوبند کے پانچویں مہتمم اور چار برس تک ریاست حیدرآباد دکن کی عدالت عالیہ کے مفتی تھے، قاری صاحب کی پرورش وپرداخت اسی مقدس خانوادہ اور دارالعلوم کے اس عہدِ زریں میں ہوئی، جو علمی، تعلیمی، دینی اور روحانی حیثیت سے بے مثال تھا، اور جب اس کا آسمانِ علم و کمال متعدد مہروماہ سے جلوہ فگن تھا، ان کی ولادت ۱۳۱۵ھ؍ ۱۸۹۷ء میں ہوئی، تاریخی نام مظفر الدین تھا، سات برس کی عمر میں دارالعلوم میں داخل کئے گئے، شیخ الہند مولانا محمود حسنـؒ اور دوسرے نامور فضلاء کی موجودگی میں مکتب نشینی اور بسم اﷲ کی تقریب عمل میں آئی، دو ہی برس میں قرآن مجید تجوید و قرات کے ساتھ حفظ کرلیا، پانچ برس درجہ فارسی میں رہے، اس کے بعد...
Literature, among almost all nations, has always been a source of cultural unity & identity. It’s a deep rooted tree quenching the intellectual and cultural thirstiness. Arabic Language, of course deserves to be called a nourishing language-bringing up- for centuries- the nations came up under Islamic caliphate. Almost all world literature is a molded shape of Arabic key sources. Moreover, Arabic language bestowed to look into latent works of Roman. Thus Arabs are the pioneers of presenting quality works-believing in the utilitarian aspect to the world. This language has benignity to collect the then world literature for the purpose of universal awareness. So much more literary works were translated into Arabic with a view to ponder, to discourse and finally to infer. I have presented in this article a glimpse of how the word literature in its pure Arabic context denoted certain contextual definitions since the origin (pre-Islamic period) till the late 4th century A.H.
This study examines how business ethics (Ethical leadership, Ethical Climate and Organizational Fairness) will
have direct and indirect impact on Employees' Affective Commitment, Employees' Job Satisfaction and
Employees' Job Performance. This study conducted on cellular operators (Mobilink, Ufone, Telenor, Zong and
Warid) of Pakistan. Data were collected through survey questionnaires given personally to 600 employees
working in regional and head offices of cellular operators of Pakistan located in four big cities of Punjab
Pakistan i.e. Multan, Faisalabad, Lahore and capital city Islamabad. There were 545 questionnaires returned,
out of which, 518 dully completed responses were used for the final statistical analysis.
The results have shown that three dimensions of business ethics i.e. Ethical Leadership, Ethical Climate and
Organizational Fairness are supported as significant predictors of Employees' Affective Commitment,
Employees' Job Satisfaction and Employees' Job Performance. Moreover Trust in Organization partially
mediates the causal relationship between the Business Ethics (Ethical Leadership, Ethical Climate and
Organizational Fairness) and Employees' Affective Commitment, Employees' Job Satisfaction and Employees'
Job Performance. Finally, the study also presents some theoretical and managerial implications, limitations and
suggestions for future research.