سیالکوٹ ایک تاریخی اور ادبی خطہ رہا ہے۔ اس کی تاریخ پانچ ہزار سال پر محیط ہے۔یہ خطہ جغرافیائی لحاظ سے اس مقام پر واقع ہے جہاں کئی آبی گذرگاہیں ہیں۔ کشمیر اور پنجاب کے دیگر تجارتی شہروں سے اس کا قریبی رابطہ ہے۔ سیالکوٹ تاریخی، ثقافتی، سماجی، تہذیبی، علمی اور ادبی لحاظ سے لاہور اور دوسرے ادبی، ثقافتی، تہذیبی، تاریخی اور علمی شہروں سے کسی طور پر بھی کم نہیں۔ اس شہر کی ثقافت توانائی اور رنگا رنگی لیے ہوئے ہے۔ یہاں کے میلے ٹھیلے، روایتی تہوار اور دیگر ثقافتی سرگرمیاں اس خطے کو ہمیشہ ممتاز کرتی رہی ہیں۔
سیالکوٹ کو اقبال و فیض کے مولد ہونے کا لا زوال فخر حاصل ہے۔ یہ ایک صنعتی شہر ہے ۔اس کی آبادی تقریباً تیس لاکھ سے زیادہ نفوس پر مشتمل ہے سر زمین سیالکوٹ صدیوں کی انسانی تہذیب و تمدن اور ادب و ثقافت کا عظیم الشان گہوارہ ہے۔ اس دھرتی کے تاریخی آثار مدت سے مورخین و ماہرین آثار قدیمہ کی دلچسپی کا سامان بھی رہے ہیں۔ یہاں کی تہذیب ٹیکسلا اور موہنجو ڈارو کی تہذیبوں کے ہم پلہ ہے۔
سیالکوٹ کی مٹی بڑی زرخیز اور مردم خیز ہے۔سرزمین سیالکوٹ نے علم و ادب اور فنون لطیفہ کے میدانوں میں گراں قدر خدمات سرانجام دی ہیں۔ اس خطے کے باشندوں نے پاکستان کی صنعتی و اقتصادی ترقی کے ساتھ ساتھ علم و فن کی خدمت بھی جاری رکھی۔ ماضی میں ملا کمال کشمیری، ملا عبدالحکیم سیالکوٹی، امین حزیں سیالکوٹی، اثر صہبائی، مرزا ریاض اور غلام الثقلین نقوی نے علمی وادبی حوالے سے سیالکوٹ کا نام روشن کیا۔ مولوی میر حسن، مولوی ابراہیم میر، ڈاکٹر جمشید راٹھور اور یوسف سلیم چشتی نے علم کی پیاس بجھائی۔ڈاکٹر وحیدقریشی سیالکوٹ کے ادبی ماحول کے بارے میں رقمطراز ہیں۔
”دینی...
Moderation is the most distinguishing feature of Islām, which reigns all the matters and fields of the Muslim life. The Muslim nation is titled as the moderate one in the Qur’ān. It is therefore required that along with the Qur’ān and Sunnah, moderation should reflect through Islāmic jurisprudence, too, in the individual as well as the collective matters of Muslims. The author of this present study traces the roots of moderation in the collective matters of the first community of Muslims, i. E., the companions of the Prophet (SAW), who directly received the understanding of the Islām from the Prophet (SAW), therefore, they are the true examples to follow. The companions would consider the circumstances and situations to issue their jurisprudential verdicts. This is very much evident, especially, from the verdicts of the second caliph ‘Umar Ibn Khaṭṭāb. The companions would observe the principle of moderation to generate love and reverence for the religion Islām. If they had stuck stringently to mere rules and regulations, they would not have succeeded in the spread of Islām in the world. The author shows through their examples that how essential and significant it is to observe the principle of moderation while compiling jurisprudence and how to avoid exorbitance and stringency. To observe moderation needs a deep understanding of the true spirit of religion and great skills to practice it which the companions did have being the direct disciples of the Prophet (SAW). We need to follow their example without yielding to the whims of irreligious or secular modernity.
This action research reports on the process and findings of a study undertaken in a private school that aimed at enhancing students’ understanding of chemical bonding using inquiry-based teaching (IBT). The concept of ‘chemical bonding’ is fundamental in teaching chemistry; and therefore, a thorough understanding of it is essential to understand other topics in chemistry. Research studies have shown that due to the traditional pedagogical approaches for teaching chemical bonding, high school students around the world lack fundamental understanding of chemical bonding (Nahum, Mamlok-Naaman, Hofstein, & Krajcik, 2007). This is true of Pakistani science teachers also who mostly apply the traditional way of teaching in the classrooms. As a result of traditional way of teaching, conceptual understanding of students does not occur. Therefore, employing action research methodology based on the Kemmis, MC Taggart and Retallick (2004) model, this study was conducted to explore how IBT enhances students’ conceptual understanding of chemical bonding of lower secondary students in a private school in Karachi (Pakistan). Altogether six lessons were taught in three cycles in the participant class. Data were collected through observations, personnel reflections, pre- and post-tests, interview and informal discussions. Data were analysed qualitatively and findings revealed that IBT enhanced students’ conceptual understanding of covalent bonding significantly and improvement in students’ achievements was seen in the post-test. This study also highlighted the promoting and hindering factors in the implementation of IBT in a lower secondary class in a private school. The study has implications for science teachers as well as teacher educators in their teaching of science generally and chemistry particularly. The study also presents recommendations for future studies.