صہباؔ لکھنوی
صہبا لکھنوی مدت سے بیمار تھے، وہ خلقتاً بھی نحیف اور کمزور تھے، اس کے باوجود افکار کی ترتیب و ادارت اور اس سے متعلقہ کاموں کی نگرانی کرتے تھے، بالآخر ۳۱؍ مارچ ۲۰۰۲ء میں پیامِ اجل آگیا، مرحوم ’’افکار‘‘ کے بانی مدیر تھے اور صحافیوں کی اس نسل سے تعلق رکھتے تھے جو صلہ و ستائش سے بے پروا ہوکر ادب پروری اور صحافت وادب کے فروغ کے لیے صحافت کے پیشے سے وابستہ ہوتی تھی۔
صہبا صاحب کا اصل نام سید شرافت علی تھا، ان کا آبائی وطن لکھنؤ تھا، مگر وہ ۲۵؍ دسمبر ۱۹۱۹ء کو بھوپال میں پیدا ہوئے تھے، تقسیم سے پہلے یہیں رہایش پذیر تھے اور ۱۹۴۵ء میں یہیں سے ماہنامہ افکار جاری کیا اور اپنی ساری قوت و توانائی اسی میں لگا دی، ان میں شعر و ادب اور نقد و نظر کی جو صلاحیتیں اور قابلیتیں پنہاں تھیں۔ ان کو افکار کے لیے قربان کردیا اور اپنے نوک خامہ سے دوسرے ارباب قلم کی تحریریں چمکاتے اور افکار میں شایع کر کے ان کی ہمت و حوصلہ بڑھاتے اور ان کی عزت افزائی کرتے، انہوں نے بڑے بڑے ادیبوں کی تحریروں کے معاملے میں اپنا حقِ ادارت محفوظ رکھا اور ان کی کوئی رورعایت نہیں کی۔
تقسیم کے بعد کراچی آئے تو افکار نے یہاں سے دوسرا جنم لیا، صہبا صاحب مالی مشکلات اور دوسری پریشانیوں سے دوچار ہوئے اور لوگوں کی نکتہ چینی کا نشانہ بنے مگر افکار کی خدمت و ترقی میں ہمہ تن منہمک رہے، رات دن اٹھتے بیٹھتے اور چلتے پھرتے افکار ہی ان کے دل و دماغ پر چھایا رہتا تھا، ان کے پاس زیادہ سرمایہ نہ تھا لیکن جو کچھ اور جس قدر تھا سب افکار کی نذر کردیا۔ اپنے بعد بھی اس کو جاری رکھنے کے لیے افکار فاؤنڈیشن...
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh reinokulasi jamur dan bakteri pada Tithonia sebagai pagar lorong dalam memperbaiki sifat fisika tanah. Metoda yang digunakan dalam penelitian ini adalah Rancangan Acak Kelompok (RAK) dengan 3 kelompok. Hasil penelitian di uji secara statistik dengan uji F, bila berbeda nyata dilanjutkan dengan uji Beda Nyata Jujur (BNJ) pada taraf 5 %. Adapun perlakuan di lapangan yaitu: A = Kontrol (titonia tanpa perlakuan mikroba), B = Mikoriza (campuran) + Azospirillum + Azotobakter, C = Tanpa pagar lorong titonia, D = Mikoriza (campuran) + JPF, E = Mikoriza (campuran) + BPF, F = Mikoriza (campuran) + BPF + JPF. Percobaan menggunakan 6 perlakuan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa titonia sebagai pagar lorong yang direinokulasi dengan gabungan mikoriza + Jamur Pelarut Fosfat mempunyai kemampuan terbesar dalam mengurangi aliran permukaan sekitar 165.2 m3/ha (73.86 %) dan tanah tererosi sebanyak 0.81 ton/ha (82.65 %). Sedangkan Berat volume tanah tertinggi diperlihatan oleh perlakuan C (tanpa pagar lorong titonia) sebesar 0.83 g/cm3 dan yang terendah pada perlakuan D (mikoriza + JPF) sebesar 0.72 g/cm3.
contemporary world, the placement of women in the changing socio-cultural environment has become a point of discussion among various scholars, human right activists and media personals. This debate revolves around the impact of different dominant variables on women placement in variant societies.Generally in Pakistan and particularly in Punjab, the mentioned intellectual debate about the women position in society from various angels has taken place. Through this research, we will examine the traditional socio-cultural placement of women in Punjab, keeping in view the centuries old patriarchal system supported by conservative interpretation of religion and gender bias customary practices prevalent in society, across the social classes and rural/urban division. During this research, our investigation revolves around the impact of agents of change; education, political process, media and civil society organizations in reshaping women condition in Punjabi society. After a detailed study of available literature, including primary and secondary sources at various public and private libraries; various women right activists, scholars and lawyers are interviewed to reach at expert opinion on various aspects of the lives of Punjabi women. Apart from this, through a comprehensive questionnaire from aspirant female university students of Punjab, an attempt has been made to understand the challenges they face in different segments of their lives. I have derived a conclusion from the mentioned research method that the condition of women in Punjabi society has been unevenly transformed in a way that in some segments of life they are conditionally independent, while in other they face various challenges posed by the centuries old socio-cultural customs and practices.To improve the women condition in Punjabi society, I suggest an effective curriculum at primary and secondary level, in which the boys and girls are portrayed as equal members in society. Secondly, a firm implementation of pro-women laws should be made possible to culminate the growing percentage of various crimes against female population. Thirdly, civil society and media need to be matured in their struggle against gender related injustices and biases, presenting practical solutions to the victims and state machinery. Fourth, women representation in national and provincial legislatures should be equal to men, corresponding to their percentage of population, so that the pro-women laws with a deep conviction and understanding are formulated.