ڈاکٹر راجندر پرشاد
سابق صدر جمہوریہ ہند ڈاکٹر راجندر پرشاد کی موت ہندوستان کا ایک بڑا قومی حادثہ ہے، وہ اپنے قومی و ملکی خدمات کے لحاظ سے صف اول کے لیڈروں میں تھے، ہندوستان کی جنگ آزادی میں ان کے بڑے کارنامے ہیں، چمپارن کی مشہور ستیہ گرہ کے گویا ہیرو تھے، وہ گاندھی جی کے خاص تربیت یافتہ اور ان کے معتمد علیہ تھے، ان میں ان کی بہت سی اخلاقی خوبیاں موجود تھیں، جو آخر تک قائم رہیں، ہندوستان کی آزادی کے بعد کانگریس کے بہت سے لیڈروں کے خیالات اور کردار میں تبدیلی ہوگئی ہے، ان سے ان کا دامن محفوظ تھا، وہ کانگریس کے پرانے اصولوں پر برابر قائم رہے، اور اپنے جلیل القدر عہدے کی ذمہ داریوں کو بھی بڑی خوبی کے ساتھ نباہا، طبعاً بڑے شریف اور مرنجان مرنج تھے اور قومی و ملکی معاملات میں ان کا دل بہت وسیع تھا، اس لیے کسی طبقہ کو بھی ان سے کوئی شکایت نہیں پیدا ہوئی، وہ پرانے کایستھ تھے اس لیے اردو اور فارسی تہذیب سے بہت اچھی واقفیت رکھتے تھے، اور بہت شستہ اردو بولتے اور لکھتے تھے، اور ان میں قدیم مشترک تہذیب کی بہت سی خوبیاں موجود تھیں، اس لیے ان کی موت مختلف حیثیتوں سے بڑا قومی سانحہ ہے۔ اور ان کا نام ہندوستان کی تاریخ میں ہمیشہ زندہ رہے گا۔ (شاہ معین الدین ندوی، مارچ ۱۹۶۳ء)
The aim of this research is to analyze the key issues concerning the mobility of women domestic workers working in Lahore, Pakistan, through a qualitative feminist approach. For data collection, the walking interview method, which entailed walking alongside the participants and asking them questions regarding the study questions. Qualitative thematic analysis was used to analyze the interviews with ten participants. The findings reveal that the key deterrent limiting women’s mobility includes the extremely patriarchal socio-cultural norms that surround women’s lives. Two broad themes were found including: (i) Purdah as an Extension of One’s Agency; and (ii) Personal Safety, Cost, and Overcrowded Public Transport. This paper changes the societal implications of purdah while also shifting the narrative that surrounds it through the way women participants use purdah to extend their very limited agency. The study also helps to shed light on Pakistan’s public transit system through the eyes of women domestic workers who view it as a deeply unsafe and uncomfortable mode of traveling within the city.
Media is the most influencing agency of 21st century which has been greatly
utilized to bring change and revolution in the world, especially, since the
advent of social and electronic media forms. It is serving as the weapon of
present era, thus, demands Muslims to master its use owing to Divine duty.
Pakistani Society has also witnessed massive change; more particularly the way
people think and behave. Pakistan is an Islamic Republic, majorly populated
with Muslims and representing Muslim culture. However, media practices
seem to have diluted the essence of Muslim culture practiced in Pakistan. The
current study aims to identify the gap of how the role of media becomes
detrimental to the norms and customs of Pakistani culture and how far
dehumanization through media has affected the ethical system. Moreover, the
study also intends to explore the IslÉmic teachings regarding such practices and
their application for the formation of a better society. For this, survey has been
conducted from the general public across Pakistan regarding role of media and
its impact on their lives by using questionnaire as a tool. The study revealed
that media is inclined more towards negativity. It has damaging impact on the
values of Pakistani Society and most of the values propagated through media
are against Islamic ethical values system. Media content needs to be regulated
by the concerned bodies through the application of Islamic ethical values so the
real heritage of Pakistani culture being a Muslim culture could be preserved.