مولانا محفوظ الرحمن نامی
افسوس ہے پچھلے دنوں مولانا محفوظ الرحمن صاحب نامی بھی وفات پاگئے۔مرحوم دیوبند کے تعلیم یا فتہ اور علماً وعملاً اس کی روایات کے حامل تھے۔ آزادی کے بعد اتر پردیش میں پارلیمنٹری سکریٹری بھی ہوگئے تھے اور اسی زمانہ میں راقم الحروف کواُن کے ساتھ قیام کرنے اور ان کی فیاضانہ مہربانی سے لطف اندوز ہونے کا متعددبار موقع ملاتھا۔مگریہ جامۂ تنگ ان کے قامت آزاد پر راس نہیں آیا۔اس لیے جلدہی استعفاء دے دامن جھاڑ کر کھڑے ہوگئے اوراب انھوں نے اپنی زندگی مسلمان بچّوں اور بچّیوں کوقرآن مجید کی تعلیم کے ساتھ ساتھ عربی زبان کی تعلیم کے لیے وقف کردی جومرحوم کے نزدیک ملک کے موجودہ حالات میں مسلمانوں کودین پرقائم رکھنے کے لیے بہت ضروری تھی۔چنانچہ اس سلسلہ میں ایک نئے طرز پرانھوں نے متعدد رسالے اور کتابیں لکھیں اوراُن کی اشاعت اورتبلیغ کے لیے دوردراز کے سفر کیے۔ کام ہمت اور طاقت سے بہت زیادہ تھا اس لیے اچانک فالج کاحملہ ہوا اور اس میں ایسے مبتلاہوئے کہ ایک مرتبہ جوپڑے توپھر اٹھنا نصیب نہیں ہوا ۔آخر پانچ چھ برس کی مسلسل معذوری اور بے بسی کے بعد گذشتہ ماہ داعی اجل کو لبیک کہہ گئے ۔رحمہ اﷲ رحمۃً واسعۃً۔ [دسمبر ۱۹۶۳ء]
The woman was once considered a commodity and property of her male partner that was to be used for satisfying physical needs and procreation. There was no concept of woman rights in its ideal sense for many centuries in east and the west. Though socialists and historians claim that woman was once head of the family in the agricultural age due to certain factors of that age, the plight of women throughout various phases of history is pityful. It was when Islam came that the just rights for women were granted to them keeping in view their innate capabilities and requirement. The Islamic law of inheritance is one of such rights that accommodate and preserve economic needs of a woman in view of her rights and responsibilities as a mother, sister, daughter, and wife. Muslim states in the current age have also legislated and enforced certain laws in accordance with these Qur’anic principles. Contemporary Pashtun society, mainly a male-dominant society, indicates quite an opposite approach towards woman’s share in inheritance, however. An attempt has been made in this paper to study and explore the context, factors, and impacts of the Pashtun social traditions regarding women’s share in inheritance and explain the teachings of Islam based on rationality and divine wisdom and highlight the State Law in this respect as well.
By means of a sequence S of elements of a field K, we defined a K-algebra KS [[X]] of formal series called Newton interpolating series which generalized the formal power series. We study algebraic properties of this algebra and in the case when S has a finite number of distinct elements we prove that it is isomorphic to a direct sum of a finite number of known algebras. A representation of strictly convergent power series as convergent Newton interpolating series is given. Then this representation is used to study problems of the zeros of strictly convergent power series and to solve an interpolation problem. We also study the problem of the zeros of bounded Newton interpolating series. A method for p-adic analytic continuation by means Newton interpolating series is presented.