طرؔ نظامی(۱۹۰۹ء ۔۱۹۶۹ء) کا اصل نام خدا بخش تھا اور مضطرؔ تخلص کرتے تھے۔ مضطر پسرور میں پیدا ہوئے۔ ۱۹۳۴ء میں انھوں نے ادیب فاضل کا امتحان پاس کیا۔ ۱۹۳۷ء میں مضطر نے محکمہ تعلیم میں بطورِ اُستاد ملازمت اختیار کی ۔ (۴۶۲)آپ نے کم عمری میں ہی لکھنا شروع کر دیا۔زمانہ طالب علمی ہی سے ان کا کلام کالج میگزین میں شائع ہونا شروع ہو گیا تھا۔ (۴۶۳) انھوں نے غزل،نظم ،نعت،منظوم مکتوبات،منظوم ترجمہ،مثنوی ،مسدس،قطعہ،رباعی ،مرثیہ ،ڈرامہ ،مضمون اور مقالہ غرضیکہ ادب کی تقریباً تمام اصناف میں طبع آزمائی کی۔ ان کی تصنیف و تالیف مطبوعہ اور غیر مطبوعہ کی تعداد اکیس کتب پر مشتمل ہیں۔ ان میں سے دو پیارے نبیؐ (منظوم) اور دانش کدہ فارسی مطبوعہ ہیں جب کہ باقی تمام غیر مطبوعہ ہیں۔ ان کی تفصیل درج کی جاتی ہے۔
مضطرؔ نے ’’پیارے نبی‘‘ کے عنوان سے آسان ،سادہ اور چھوٹی بحر میں دلکش انداز میں بچوں کے لیے نبی پاکؐ کے مقدس حالات کو منظوم اندازمیں پینتیالیس عنوانات کے تحت قلمبند کیا۔یہ مجموعہ پچھتر صفحات پر مشتمل ہے۔ جو ۱۹۶۴ء کا طبع شدہ ہے۔ ’’نقشِ حیات‘‘ نظم اور غزل پر مشتمل ہے۔ جو ۱۹۶۴ء کا طبع شدہ ہے۔ ’’نقشِ حیات‘‘ نظم اور غزل پر مشتمل مضطرؔ کا دوسرا غیر مطبوعہ مجموعہ کلام ہے۔یہ مسودہ خود نوشت ہے جو ۲۷۳ صفحات پر مشتمل ہے۔ متفرق کلام ( غیر مطبوعہ) مسودہ چھپن نظموں اور سترہ غزلیات پر مشتمل ہے۔ آبِ بقا (غیر مطبوعہ) مضطرؔ کا چوتھا نعتیہ مجموعہ کلام ہے۔ یہ مسودہ ایک سو انتالیس صفحات پر مشتمل ہے۔ جس میں ایک سو ستائیس اردو نعتیں ہیں۔کاروانِ حیات (غیر مطبوعہ) مضطرؔ کا پانچواں منظوم مکتوبات کا مجموعہ کلام ہے۔ یہ مسودہ ایک سو ترانوے صفحات پر مشتمل ہے۔ منظوم مکتوبات پچاس شخصیا ت کو لکھے گئے ہیں ۔ابوالاثر حفیظ جالندھری ،ڈاکٹر سید عبداﷲ اور مضطرؔ کے شاعری کے استاد عبداللطیف تپش بھی ان علمی و ادبی شخصیات میں شامل ہیں...
Women’s rights and freedom is one of the most debated subjects and the flash point of contemporary world. Women maintain a significant place in the society catered to them not only by the modern world but also by religion. Yet, the clash between Islamic and western civilization is that they have defined different set of duties for them. Islam considers women an important participatory member of the society by assigning them inclusive role, specifying certain fields of work to them, given the vulnerability they might fall victim to. Contrarily, Western world allows women to opt any profession of their choice regardless of tangible threats they may encounter. Apparently, the modern approach seems more attractive and favorable, but actually this is not plausible from Islamic point of view. Intermingling, co-gathering and sexual attraction of male and female are creating serious difficulties and problems for both genders, especially for women. Women are currently running many movements for their security, rights and liberties under the umbrella of “Feminism”. Due to excess of freedom and lack of responsibility, a radical movement came into existence which was named as ‘Radical Feminism’. This feminist movement is affecting the unique status of women in the whole world, especially in the west. This study seeks to explore radical feminism and its major impact on socio-religious norms in addition to its critical analysis from an Islamic perspective. Analytical research methodology will be adopted in this study with qualitative cum quantitative approach. This study reveals that the radical feminism has some notorious impacts on ethical, social and religious norms of the society, with especial reference to Muslims. Thus, it is a dire need of time to encounter these impact and consequences in the light of legal and moral approaches.
The major purpose of the study was to compare the performance of Community Model Schools and Government Girls Primary Schools in Punjab focusing staff qualifications and the overall performance. The target population of the study comprised of all Community Model Schools and Govt. Girls Primary Schools in the Punjab. However, the accessible population was 350 schools (175 Community Model Schools and 175 Govt. Girls Primary Schools) from 35 districts of Punjab. From each district 10 headmistresses, 20 teachers, 100 students, 100 parents, and ten administrators were randomly selected. For in depth study of both types of schools, six case studies (three Community Model Schools and three Govt. Girls Primary Schools) were also conducted. The instruments of data collection (questionnaires and interview schedules) were developed and validated. The data were collected through mail and personal visits. The analyses were made using SPSS. The major finding of the study highlighted that the academic and professional qualifications of the headmistresses and physical facilities of Community Model Schools were better than those of the Govt. Girls Primary Schools. These schools had low drop out, better school performance, better maintenance of enrollment record, academic performance record, availability of computers and playground than that of Govt. Girls Primary Schools. The significant inference of the study is that better qualifications of school headmistresses and better physical facilities have positive relationship with school overall performance.