مسعود علی ندوی
کاروان شبلی کا آخری مسافر
دارالمصنفین کے تین معمار تھے، حضرت سید صاحب رحمۃ اﷲ علیہ، مولانا عبدالسلام صاحب ندوی اور مولانا مسعودی ندوی اول الذکر دونوں بزرگ بہت پہلے اس دنیا سے اٹھ چکے تھے، اس قافلہ کے آخری مسافر مولانا مسعود علی صاحب ندوی نے بھی ۲۷؍ اگست کو جنت کی راہ لی، ان تینوں نے مل کر دارالمصنفین کو پروان چڑھایا تھا، حضرت سید صاحب اور مولانا عبدالسلام صاحب نے علمی حیثیت سے دارالمصنفین کا نام اونچا کیا، اور اس کی شہرت کو عالمگیر بنایا اور مولانا مسعود علی صاحب نے انتظامی حیثیت سے اس کو ترقی دی اور اس کا مقامی وقار قائم کیا۔
مرحوم سراپاقوت وعمل تھے، انھوں نے اپنے دور میں بڑے بڑے عملی کام کئے اور مولانا شبلی سے نسبت رکھنے والے اداروں کو فائدہ پہنچایا، دارالمصنفین کی تمام عمارتیں، دارالعلوم ندوۃ العلماء کی عالیشان مسجد، شبلی کالج کا وسیع کانووکیشن ہال انہی کے ذوق تعمیر کی یادگار ہیں، جب تک یہ عمارتیں قائم ہیں، ان کا نام زندہ رہے گا، ایک زمانہ میں سیاسی اور قومی کاموں میں بھی سرگرمی سے حصہ لیا، خلافت اور ترک موالات کی تحریک کے زمانہ میں سید صاحب کی شخصیت اور مولانا مسعود علی صاحب کی عملی جدوجہد نے دارالمصنفین کو سیاسی کاموں کا مرکز بنادیا تھا، اس زمانہ کا کوئی بڑا لیڈر ایسا نہیں ہے جس نے دارالمصنفین کا طواف نہ کیا ہو، ان سب سے مولانا کے دوستانہ تعلقات تھے، پورے ضلع میں ان کا طوطی بولتا تھا، یہاں کے سارے کاموں کے روح رواں وہی تھے، ان کے بغیر کسی تحریک میں جان نہیں پڑتی تھی، اب تو زمانہ بہت آگے بڑھ گیا ہے، ایک زمانہ میں وہ اعظم گڑھ میں تہذیب کے بھی معلم سمجھے جاتے تھے، انھوں نے یہاں کا تہذیبی معیار بلند کردیا تھا،...
The biggest challenge of 21 st century for the humanity is to make this world a peaceful abode. The human beings are threatened by the dangerous weapons of mass destruction, invented by their own hands. On the other hand, the Islamic principles of peace are the excellent ones for the promotion of peace. The prophets (ﷺ) of Allāh Almighty always focus on the establishment of a pious and peace loving society. In this paper the author explores the measures taken by Islām for the promotion of peace, for example, Islām forbids abusing the false gods, just because it creates hatred; it does not allow to use force to coerce someone to change his or her faith; Islām teaches to do trade, share social norms, and cultural rites with other nations; it is imperative, to respect all religions; a true Muslim gives due regards to others honor, life and property, which is the key to a peaceful living; Islām stresses its followers to help each other for the noble deeds and the welfare of society. The advancement in the science and technology has transformed the world into a global village. The mutual cooperation is far more necessary for the prosperity and welfare of the human beings, now. This dream is only possible through a worldwide peace program. This program is Islām. This paper explores such possibilities in Islām for the promotion of peace and harmony in the human society.
This study was designed to enhance the concept of the values-based group cul ture (VBC) through empirical application by developing a consistent and robust measure. This dissertation addresses the deficiencies from both the empirical and conceptual perspectives regarding what the VBC is. For this study, the VBC is defined as a culture of humane orientation. The VBC measure is created by identi fying five dimensions, ideology infused, caring for employees, pro diversity, helping and having employee-centric organization identification. A series of survey items were developed, and tested them with 20 doctoral student raters for content valid ity. The remaining survey items were tested by exploratory factor analysis with a sample of 540 students, which results in a five-factor solution. Next, an organiza tional sample of 397 individuals and 106 groups were used to verify the five-factor model through group level confirmatory factor analysis (CFA). A nomological net of VBC was developed through servant leadership theory in which five dimensions of VBC were taken as mediators between servant leader and meaningfulness at work. Two moderators (Leader ethical sensitivity and Leader spiritual wisdom) were also proposed. Cross level structural equation modeling was performed on MPLUS. The results confirm that the VBC is a multidimensional construct and makes a unique contribution to explaining individual level outcome. Two out of five dimensions proved suppressor mediators, other two proved confounder me diators and one could not mediate the proposed cross level relationship between servant leader and meaningfulness at work. Ethical sensitivity failed to moderate the cross-level relationship between servant leader and employees sense of mean ingfulness at work. But the spiritual wisdom was found to be antagonistically moderating the cross-level relationship between servant leader and meaningful ness at work. The dissertation ends with the practical implications and proposes future research directions.