شاہد ذکی(۱۹۷۴ء پ) کا اصل نام شاہد محمود ہے۔ آپ سیالکوٹ کے گاؤں گجرال میں پیدا ہوئے۔ آپ نے ایم۔اے انگلش مرے کالج سیالکوٹ سے کیا۔ آپ لیڈر شپ کالج سیالکوٹ میں بطور لیکچرار انگلش تدریسی فر ا ئض سر انجام دے رہے ہیں۔ پروین شاکر اور احمد فراز کو پڑھنے کے بعد شاعری کے شوق میں اضافہ ہوا لیکن اس شوق کو بام عروج تک پہنچانے میں شکیب جلالی کی شاعری نے اہم کردار ادا کیا۔(۱۱۶۲)
’’خوشبو کے تعاقب میں‘‘ شاہد ذکی کا پہلا شعری مجموعہ پنجاب ادبی مرکز گوجرانوالہ نے ۱۹۹۵ء میں شائع کیا۔ دوسرا شعری مجموعہ ’’خوابوں سے خالی آنکھیں‘‘ ہے۔ جسے الحمد پبلی کیشنز لاہور نے ۲۰۰۱ء میں شائع کیا۔ ’’خوابوں سے خوشبو آتی ہے‘‘ شاہد کا تیسرا شعری مجموعہ ہے جسے الحمد پبلی کیشنز نے ۱۹۹۹ء میں شائع کیا۔ شاہد ذکی کا چوتھا شعری مجموعہ ’’سفال میں آگ‘‘ ہم خیال پبلشرز فیصل آباد نے ۲۰۰۷ء میں شائع کیا۔ ان مطبوعہ شعری مجموعوں کے علاوہ شاہد کے پاس شعری سرمایہ مسودات کی صورت میں موجود ہے ۔ جن کا ابھی نام تجویز نہیں کیا گیا ہے۔
دریائے چناب کے کنارے خاص مضافاتی ماحول میں رہنے والا غزل گو شاعر شاہد ذکی اپنے حساس فکری رویوں کی بنا پر فطرت کے حسن کے مطالعہ میں مصروف ہے۔ وہ اپنے مشاہدے کی اساس پر کھڑا ہے۔ اپنے ماحول کے ایک ایک زاویے کا مشاہدہ کر رہا ہے۔ محبت کے حوالے سے معاشرے میں ہونے والی زیادتیوں پر تو یہ کانپ ہی اٹھتا ہے۔ اپنی فکری مسافتوں پر چلنے والا یہ معصوم اور مخلص انسان دراصل درد اور کرب کا شاعر ہے۔ پوہ پھوٹتی صبح کا منظر ہو یا شام کا سرمئی سماں ،آگ برساتا سورج ہو کہ جل برساتے بادل یہ دکھ ہی رقم کرتا ہے۔ ان کی غزلوں میں غمِ دوراں اور...
Head of SMA Negeri 3 Palu implements the form of management based on five management functions, namely planning, organizing, staffing (placement), coordinating and controlling (control). In managing ecology-oriented schools refers to the school adiwiyata ie schools that maintain the environment, the arrangement of a clean environment, beautiful and healthy in order to produce a good learning environment. This effort also aims to provide understanding of the school community in the preservation of environmental functions and resources in the school environment. Environmentally sound environmental (ecological) school programs have participatory and sustainable principles. The participatory principle is that the school community involved in school management covers the whole process of planning, implementation, and evaluation based on responsibility. The principle of sustainability is that all activities are carried out comprehensively, planned and continuously in improving the learning conditions more comfortable and conducive for all citizens of the school.
In the contemporary post-9/11 era, Islam has been conflated with terrorism in the popular imagination through the discursive rhetoric of radicalism, Jihadism and illegal violence. This study explores how selected fictional narratives by Western and Muslim authors participate and intervene in this reductive discursive framing. Setting up the categories of post-9/11 neo-Orientalist novel and post-9/11 counter-Orientalist novel, I explore the dual role of fictional narratives in both the reiteration of a regime of truth of radical Islamic terrorism and the strategic contestation and subversion of this rhetoric through the generation of alternative modes of knowledge and subjectivation. I investigate these thematic concerns through a close textual analysis of the selected fictional works in the light of Michel Foucault’s genealogical concepts of dispositif, power/knowledge, problematization and ethical practices of the self. The theoretical framework of this study is also shaped through the insights of Giorgio Agamben, Achilles Mbembe and Falguni Sheth on the contemporary expressions of power and those of Saba Mahmood, Karen Vintges, Neslihan Cevik and Inez Valdez regarding Muslim agency. The study concludes that strategies of racialization, gendering and sexualization play a pivotal role in the generation of objects and subjects of Islamic terrorism. This research highlights that the abnormal subjectivity of the Muslim monster-terrorist enables the post-9/11 neo-Orientalist novel to generate structures of cultural and psychological knowledge that support various forms of power. Qualitative analysis of selected Western and Muslim writers reveals that structures of historicization and politicization enable the post-9/11 counterOrientalist novel to subvert this neo-Orientalist framing of Islam and to reframe Muslim and Western subjectivities and actions through the lens of subaltern dissidence against imperial violence. This study finds that a group of post-9/11 counter-Orientalist novels also form structures of critical counter-knowledge and autonomous post-Islamist identities through the generation of a syncretic, postcolonial alternative Islamic modernity.