مولوی ابوالمکارم محمد عبدالبصیر عتیقی آزاد
افسوس ہے ماہ گزشتہ میں مولوی ابوالمکارم محمد عبدالبصیر صاحب عتیقی آزاد کئی ماہ کی شدید علالت کے بعد انتقال کرگئے۔مولوی صاحب موصوف سیوہارہ ضلع بجنور کے اُس خاندان والاشان سے تعلق رکھتے تھے۔ جس کے ایک فرد گرامی قدرمولانا محمد حفظ الرحمن سیوہاروی ہیں۔دارالعلوم دیوبند کے فارغ التحصیل تھے۔تقریر اورتحریر کااچھا ملکہ تھا۔شاعری کاذوق خاندانی تھا۔پندرہ سولہ سال سے بسلسلہ ملازمت حیدرآباد دکن میں قیام پذیر تھے۔سرکاری ملازمت کی سرگراں مصروفیتوں کے باوجود تصنیف وتالیف کاکام بھی کرتے رہتے تھے۔متعدد کتابیں یادگار چھوڑی ہیں۔تبلیغ اسلام کا جوش اورولولہ فطری تھا۔اپنی مادرعلمی دارالعلوم دیوبند کے نام پرمرمٹنے والے تھے۔حیدرآباد دکن میں خدا کے فضل سے دیوبند کے علماء اورفضلاء کی بہت بڑی تعداد موجودہے۔موصوف نے ایک انجمن کے ذریعہ اُن سب کوملاکر ایک مرکز پرلاکھڑا کیااورخود اُس انجمن کے سیکرٹری منتخب ہوئے۔حیدرآباد کی ہرمذہبی اوردینی تحریک میں سرگرمی سے حصہ لیتے تھے۔انجمن علماء دکن اورانجمن عالمگیر تحریک قرآنی کے ممبر تھے۔صاحب تذکرۂ ’سخنوران دکن‘ نے اُن کو دکن کے شاعروں میں شمار کیاہے۔نہایت خوش خلق اور ہنس مکھ تھے۔
موت سب کو آنی ہے۔کسی کو اُ س سے مفرنہیں’’آج وہ کل ہماری باری ہے‘‘یہاں کا شب وروز کامشاہدہ ہے۔
من لم یمت عبطۃ یمت ھرما
/للموت کاس والمرء ذائقھا
gمگر زیادہ رنج اورافسوس اس کاہے کہ مرحوم ابھی بالکل جوان تھے۔ ایک عرصہ سے آنتوں کے سخت درد کی تکلیف میں مبتلا تھے۔یونانی اورڈاکٹری ہرقسم کے علاج معالجے کرائے لیکن جانبر نہ ہوسکے اورآخرکار۱۹/اپریل کولکھنؤ میں پینتیس سال کی عمر میں دوکم سن بچیوں اورایک خورد سال بچہ، ایک نوجوان بیوہ اورضعیف العمر باپ اور دوسرے اعزاء کوداغ مفارقت دے کرراہی ملک بقا ہوگئے۔مرحوم کے برادر نسبتی مولوی عبدالصمد صاحب صارم نے تاریخ وفات میں ذیل کاقطعہ لکھاہے:
عبدالبصیر راہی ملک بقا ہوئے
Cمدت سے مبتلا تھے وہ دردِ شدید...
The word excommunication means to exclude a Muslim from prescribed boundary of Islam. Non of us have the authority of excommunicated any one from Islam except Allah almighty and his beloved prophet Mohammad (PBUH). Because the act of excluding a Muslim, belongs to the orders of Allah (the foundation of Which is Quran) and Sunnah therefore drastic care should be taken in this regard and the one and only would be called as disbeliever if confirmed in the light Quran and Sunnah. Basically any Muslim will be called as Muslim until and unless he is acting openly upon the rules and regulation of Islam. A Muslim would be considered as disbeliever if proclaimed blasphemy intestinally.
“The Rime of the Ancient Mariner”: A Journey towards Individuation The strategy of my dissertation project is to take the fictional character of the Ancient Mariner as a particular test case of psychic processes and move towards a general delineation of timeless human psyche. The tool of my analyses is Jungian analytical psychology the preference and choice of which can be argued on many counts. Jung’s emphasis on the extraordinary importance and potential of the human unconscious and with it its archetypal contents are remarkably fitting into the body structure and course of narrative of the Rime. Notwithstanding the equal plausibility and currency of Freudian psychology for literary analyses, Jung’s revolutionary reinterpretation of the unconscious has added a new dimension to human psychology. Contrary to Freud’s theory, which considers the unconscious as a repository of the infantile repressed contents, Jung believes that the unconscious is a sufficiently potential half of the Self that positively and constructively helps and regulates the conscious half. The archetypal contents of the unconscious, according to Jung, if rightly understood and assimilated in the conscious workings of the psyche, may reveal unspeakable human truths. Although symbolic pattern of the Rime has been extensively analyzed by critics and commentators in their respective historical perspectives and mind-sets, a general comprehension of it is only possible through experiences that are legible to an eternal human mind. The basic structure of the human mind (psyche) is invariably the same since time immemorial. Its eternal constituents remain intact no matter how many revolutions may occur in histories, cultures, religions, or civilizations. These constituents, though, may acquire temporal dimensions, their general and universal structure retains its permanence.viii Providing a super structure of eternals, a creative artist helps the eternal reader or spectator (of all times, generations, creeds) to read or watch his/her story in the matrix of that structure. Reading the Rime in the backdrop of a long history of its ancestors, beginning with Homer, Dante, Virgil and that may continue to the last shreds of human history, a familiar thread of parable runs through all its courses of readership. A famous quote from Alexander Pope “What oft was thought, but ne’er so well expressed” remarkably expresses every thoughtful reader’s response to the Mariner’s narrative. This response of an all time familiarity points to something that is universal in nature. This work focuses on these universal factors and presents them with justifications rooted in Jungian psychology. “How would it be done” is a taxing question while taking into consideration a psychoanalytic detour of the Rime.