تانیثیت
تانیثیت کا تعلق براہِ راست عورت اور اس کے حقوق سے ہے۔تانیثی تحریک کا بنیادی مقصد عورتوں کو مردوں کے برابرسیاسی ، سماجی ، معاشرتی، معاشی اور قانونی برابری دینا۔ تانیثی تحریک عورتوں کے لیے انصاف کی طالب ہے ، معاشرے میں رائج مختلف امتیازات کے خاتمے کا اعلان کرتی ہے۔اردو افسانے میں نمائندہ خواتین افسانہ نگاروں کے ہاں تانیثی ر جحان دیکھنے کو ملتا ہے۔ جہاں عورتیں سماجی، معاشی ، سیاسی، معاشرتی اور علاقائی مسائل پر قلم اٹھا رہی ہیں اس کے ساتھ ساتھ عورتوں کے ساتھ پیش آنے والے مسائل کو بھی قلم بند کر رہی ہیں۔اس ضمن میں غور کریں تو ذکیہ مشہدی ایک معتبر نام ہے۔ انہوں نے عورتوں کی زندگی کو بڑی فنکاری سے پیش کیا۔ان کو افسانہ’’تھکے پاؤں‘‘اور’’حصار‘‘تانیثی پہلو سے ان کے بہترین افسانے ہیں۔نسائی زندگی کو بیان کرنے والی ایک اور اہم افسانہ نگار ترنم ریاض بھی ہیں۔ترنم ریاض کی عورت مشرقی تہذیب کی نمائندگی بھی کرتی ہے اور بغاوت کا جذبہ بھی رکھتی ہے۔ ان کا افسانہ’’ ہم تو ڈوبے صنم‘‘ اسی قسم کا افسانہ ہے۔ ا س کے علاوہ نگار عظیم،شائستہ فخری،غزالہ ضیغم اور دیگر افسانہ نگاروں نے عورتوں کے حوالے سے اپنے خیال کو جس طرح تخلیق کی شکل میں ابھارا ہے اس میں ہندوستانی عورت کے تمام حالات اجاگر ہوتے ہیں۔
جنسیت
انگارے کے مصنفین نے پہلی بار سماجی مسائل کو مغربی زاویۂ نگاہ سے دیکھا۔انہوں نے ادب اور سماج کے بندھے ٹکے اصول واقدار سے انحراف کرتے ہوئے جنسی بھوک،ذہنی پریشانیوں نفسیاتی الجھنوں کو شعورکے پردے میں اجاگر کیا۔انہوں نے سماجی لبادہ اوڑھے چہروں کو بے نقاب کیا اور ان کی گھناؤنی ذہنیت کو اپنے افسانوں میں پیش کیا ہے۔اس سلسلے میں سجاد ظہیر کا افسانہ ’’دالری‘‘ اور احمد علی کا افسانہ’’بادل نہیں آتے‘‘ پیش کیے جا سکتے ہیں۔ رشید جہاں اردو کی...
The Holy Qurān which was revealed to the last Prophet Muhammadﷺ, Just as you are a collection of perfections, so is the word revealed to you a collection of perfections. One of the most important perfections of the Holy Qurān is the miracle of the Holy Qurān. The unique and unique way of reciting the Qurān is called I‘jāz-al-Qurān in Islamic terminology. The Holy Qurān challenged the opponents and deniers of the Holy Qurān to explain its uniqueness.O Beloved! Say: If man and jinn come together and strive to be like the Qurān, they will not be able to make the likeness of it, even if they become helpers of one another.
The Qurān is a book of miracles, and miracles are those that are beyond human power and beyond the reach of everyone, power and courage, especially a miracle that lasts for a couple of years or a limited time. Not for the sake of it, but for the challenge of the creation which will come after its coming, and which will make the way of guidance easy for those who ponder within themselves.
In this article, I will try to explain the different aspects of I‘jāz-al-Qurān and embellish it with arguments.
The traditional method of teaching in the different types of schools in Pakistan is mainly a transactional method with the teacher as the expert and the student as the more passive learner. The result is that students do not reach their full potential, and they are often ill prepared to step into the professional world. They are uncertain and are not aware how to contribute positively to their societies and country. Transactional learning also does not provide opportunities for those who are not academically inclined. This study has explored the effect of a Service Learning Program on the lives of the young people and on the development of their communities. The research was designed to examine the skills and attributes that young people gain by participating in a Service Learning Program, and how this would empower them. The research used a qualitative approach; data was collected through interviews that were conducted in five schools. These schools were chosen for their variety of the types of schools and further divided into varied fee structures for the private schools. The findings that emerged showed that students not only developed a host of personal and professional skills, but they also experienced a transformation in attitude. They became empowered and committed to contribute to the well-being of their societies. The impact on Community Development varied in the five schools and depended on the kind of projects the students had implemented, as well as on the sustainability of their project, and on community members' engagement. Including Service Learning in the Pakistan curriculum for secondary schools would contribute to a more holistic development of youth and would connect youth to their society and economy.