خان عبدالغفار خاں
خان عبدالغفار خاں کی موت سے پورا ملک گہرے رنج و غم میں ڈوب گیا، وہ ہندوستان کے ان عظیم لیڈروں کی آخری یاد گار تھے، جنھوں نے قوم کی بے لوث خدمت اور وطن کی آزادی کے لیے اپنے سروں پر کفن باندھ لیے تھے، ان کی پوری زندگی خدمت ، جدوجہد خلوص، جوش عمل، سرگرمی، ایثار، قربانی، سرفروشی، استقامت اور نوع انسانی سے محبت و ہمدردی کا ایک نمونہ تھی، وہ ہمیشہ امن و آشتی اور عدم تشدد کے علمبردار رہے اور فرقہ واریت اور تنگ نظری کے خلاف ہمت، جرأت، اولولعزمی اور بہادری سے لڑتے رہے۔
ان کے والد بہرام خاں پشاور کے ایک گاؤں اتمان زئی کے خوش حال زمین دار تھے، خان عبدالغفار خاں کا بچپن نازونعم میں بسر ہوا، ابتدائی تعلیم پشاور کے ایک مشنری اسکول میں ہوئی، ایک سال کے لیے علی گڑھ بھی آئے، یہاں سے واپس ہو کر انھوں نے تعلیمی حیثیت سے اپنے پس ماندہ علاقے میں آزاد قومی اسکول قائم کرنے کی مہم شروع کی، اسی اثنا میں مولانا ابوالکلام آزادؒ کے اخبار الہلال اور دوسرے قوم پرور اخبارات زمیندار لاہور اور مدینہ (بجنور) نے ان کا رخ قومی و سیاسی سرگرمیوں کی جانب موڑدیا، شیخ الہند مولانا محمودالحسنؒ سے بھی ان کا ربطہ رہا اور وہ ریشمی رومال تحریک میں بھی شامل ہوئے، ۱۹۱۹ء میں گاندھی جی نے رولٹ ایکٹ کے خلاف ملک گیر تحریک شروع کی، خان عبدالغفار خاں نے بھی اپنے وطن کے ایک جلسہ عام میں ایکٹ کی مذمت ریزویشن منظور کیا، اس جلسہ میں نوے ۹۰ برس کے ان کے بوڑھے باپ بھی شریک تھے، ۱۹۲۰ء میں دہلی کی آل انڈیا خلافت کانفرنس میں شریک ہوئے جس میں ایک پر جوش نوجوان نے ہجرت کی تجویز پیش کی تھی، اس کے نتیجہ میں اٹھارہ ہزار پختون کابل چلے...
Although several studies have investigated the contribution of Muslim women about their lives and works in large corpus of the ḥadīth sciences until now, but much are needed to be explored. Doubtlessly 'Amrah bint 'Abd al-Raḥmān had contributed to the large corpus of the ḥadīth sciences and also the core of Islamic knowledge parallel to her male counterparts. By highlighting her efforts for learning and her struggle for transmission of fundamental text, reveals how a female successor acquired exemplary reputations in her era. Particularly, her rich insight, deep knowledge in ḥadīth sciences and exemplary piety attracted students and placed parallel to her male counterparts in Islamic knowledge of her time. In sum, this study not merely sheds light upon the prolific contribution of an eminent female successor 'Amrah bint 'Abd al-Raḥmān in ḥadīth narrations, but argues that these scholarly females should be given more credit for being interacting educators and not just transmitters. Doubtlewssly, the study would be helpful to revise our understandings of Islamic knowledge during early period of Islam regarding gendered dynamics and their great contribution to dissemination and transmission of classical text and Islamic knowledge.
Abstract
of the PhD thesis entitled:
Literature of Travelling between
Anees Mansoor and Mustansar Husain Tararr
(A case study for comparison)
History keeps the record of man love for quest of knowledge. It Includes those journeys that man completed to know more and more about beauty of nature and many other things across the world. Such travellings -with the passage of time- got recorded and became an interesting literature as it speaks about history of nations, poetry, stories, story of certain cultures, observation of beautiful places, interaction with different people in a beautiful and touching way of eloquence and rhetoric.
Urdu language has got considerable impact of Arabic language, however it need to be studied that how, and to what extent Urdu literature of travelling got influenced by Arabic literature of travelling? And what can possibly be the points of similarities and differences?
The given proposal is about the two travelers; Anees Mansoor who wrote in Arabic and Mustansar Husain Tararr who wrote in Urdu. After the preface and introduction, the suggested pattern of chapter is in the following way:
1. Biography of the two writers.
Section 1: Biography of Anees Mansoor.
Section 2: Biography of Mustansar Husain tararr
2. Literary style of the two writers in Literature of Travelling.
Section 1: Technique of narrative and display in Literature of Travelling by Anees Mansoor.
Section 2: Technique of narrative and display in Literature of Travelling by Mustansar Husain tararr.
Section 3: Technique of Utilization of language in Literature of Travelling by Anees Mansoor.
Section 4: Technique of Utilization of language in Literature of Travelling by Mustansar Husain tararr.
3. Views of the Two Writers about West & Their Topics and Themes.
Section 1: Views of the Anees Mansoor about West.
Section 2: Views of the Mustansar Husain tararr about West.
Section 3: Topics & Themes of Anees Mansoor in his Literature of Travelling.
Section 4: Topics & Themes of Mustansar Husain tararr in his Literature of Travelling.
4. Points of similarities and differences.
Section 1: Points of similarities between the Literature of Travelling of Anees Mansoor & Mustansar Husain Tararr.
Section 2: Points of differences between the Literature of Travelling of Anees Mansoor & Mustansar Husain Tararr.
Amin Ali