خودروزگاری کیوں اور کیسے؟
زندگی اللہ تعالیٰ کی ایک نعمت ہے، زندہ رہنے کے لیے انسان کو کئی مراحل سے گزرنا پڑتا ہے۔ کبھی اس کی صغرسنی ہوتی ہے،کبھی عالم شباب ہوتا ہے اور ایک وقت ایسا آتا ہے کہ پیرانہ سالی کا شکار ہوکرداعی اجل کو لبیک کہہ دیتا ہے۔ ان ادوارِ حیات میں زندگی کی بوقلومونیوں سے واسطہ پڑتا ہے۔ کبھی ایسا وقت ہوتا ہے کہ اس کے دستر خوان پرانواع واقسام کے کھانے چنے ہوتے ہیں اورکبھی ایسی بھی گھڑی آتی ہے کی کئی کئی دن معدودے چند لقموں کے علاوہ دستر خوان پرکوئی قابلِ ذکر چیز نہیں ہوتی ۔لیکن ذی شعور انسان کبھی پستی کا شکار نہیں ہوتا۔ ہمہ وقت کدو کاوش کرتا رہتا ہے۔ اور یوں اس کے ایّام زیست کروٹیں بدلتے ہوئے گزر جاتے ہیں۔
انسان کی یہ بات فطرت میں شامل ہے کی وہ اچھے سے اچھے اور بہتر سے بہتر کی تلاش میں سر گرداں رہتا ہے۔ ملک میں اگر روزگار کے مواقع حکومت عوام الناس کے لیے فراہم نہ کر سکے تو بے روزگاری کے منحوس سائے افق پر منڈ لا نا شروع ہو جائیں ، ہر سوغربت ہی غربت دکھائی دے ، قوم کی کثیر تعدادغربت و افلاس کی لکیر سے نیچے زندگی گزارنے پر مجبور ہو جائے اور کوئی پرسان حال نہ ہو اور کسمپرسی کا شکار لوگ اپنی زندگی کے ہاتھوں پریشان ہوں تو پھر بھی ذی فہم و فراست شخص خود روزگاری کے ذریعے اپنے آپ کو اور اپنے معاشرے کے افراد کو غربت و افلاس کی دلدل سے نکالنے میں اہم کردار ادا کر سکتا ہے۔
حدیث نبوی ہے ’’ الکاسب حبیب اللہ ‘‘حلال روزی کمانے والا اللہ تعالیٰ کا دوست ہوتا ہے۔ اس طرح جو شخص بھی مسلمان ہونے کے ناطے کاروبار سے دلچسپی رکھتا ہے، اپنے اہل خانہ کے لیے دن...
Indonesia mengalami degradasi karakter yang ditandai dengan maraknya penyimpangan moral, baik sosial maupun agama. Penyimpangan tersebut jauh dari nilai-nilai keislaman namun ramai digandrungi generasi muda seperti budaya pacaran, seks bebas hingga homoseksual. Kasus aborsi di Indonesia terjadi sekitar 2, 5 juta jiwa setiap tahunnya yang 30% diantaranya adalah remaja. Selain itu hasil survei lembaga independen menyebutkan 3% atau sederhananya 3 dari 100 penduduk Indonesia adalah pelaku homoseksual. Fenomena tersebut tidak lain disebabkan karena adanya dorongan perkembangan media dalam memfasilitasi free sex dengan tawaran akses yang semakin lengkap dan jauh meninggalkan nilai agama dan moral. Oleh sebab itu, pendidikan seks diharapkan menjadi jalan tengah yang perlu digalakkan dengan keyakinan bahwa pendidikan ini mampu membentengi dan mengarahkan mereka kepada pemahaman seks yang baik dalam pandangan agama maupun negara. Maka tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana materi dalam melakukan pembinaan pendidikan seks menurut pandangan Islam. Desain penelitian menggunakan analisis konten dengan pendekatan kualitatif. Hasil studi ini menunjukkan bahwa sex education masih tabu dan kental akan pro dan kontra, namun substansi perdebatan tersebut hanya berputar pada materi dalam pendidikan seks. Oleh kebab itu, pembinaan sex education hendaknya melibatkan orang tua dan pendidik yang disertai dengan pengawasan berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah, yakni memberikan pemahaman terkait fitrah manusia, sopan dan memahami waktu yang tidak diperkenankan berkunjung, menahan diri dan menjaga pandangan, dan menjauhi zina.
The study aimed to explore the role of classroom culture in constructing gendered identities of children at primary school level. The study was conducted in one of the co-education public sector schools in Karachi, Pakistan, in Class Five to explore its culture. An observational study within qualitative paradigm was conducted to observe teachers and students' actions, interactions and decisions in the context, as they unfolded in the natural setting. The data were collected through observation of classroom culture, focused group interviews with children in single sex and mixed groups, unstructured interviews with teachers, informal discussions with children and teachers of Class Five and the analysis of artifacts and available documents in the classroom. All these sources helped me to explore the processes at a micro-level in order to get an in-depth understanding of the role of classroom culture in constructing gendered identities of children through close observations of the actions, as well as the verbal and nonverbal communication of the key players. The study revealed that children bring powerful gender concepts from their homes and society. The classroom as a cultural site becomes a platform for them to produce and reproduce gender stereotypes. Girls get messages of femininity, whereas boys learn masculine attributes through several means, such as language, which is used for both verbal and non-verbal communication among the key players, as well as through participation in the teaching learning processes and curricular and co-curricular activities. It is the school and teachers who can challenge the gender stereotypes, because teachers can play the role of change agents in society and the schools prepare the children for their future roles and responsibilities. The study also highlights the importance of a favorable learning environment for both boys and girls by involving them in pair and group activities. Sometimes, children may be involved in games for physical and mental development and to make them social. The study evidenced that teachers treat boys and girls differently, based on gendered expectations. It points out the importance of gender awareness among the teachers to provide an equitable learning environment to strengthen the students' learning.