غزل ---فرحت شکور(پاکپتن)
مت پوچھ کہ ہم کیسی بلاؤں میں گھرے ہیں
بے یارو مدد گار تیرے چاہنے والے
جینے کا ہمیں حق ہے نہ مرنے کی اجازت
آنکھوں میں کوئی خواب نہ دل میں کوئی خواہش
سینچا ہے لہو دے کے سدا لالہ و گل کو
حسرت ، کبھی نفرت ، کبھی غربت ہمیں بخشی
افلاس و فلاکت کی چلی آندھیاں ہر سو
اے میرے خدا کیوں یہ میرے دیس کے باسی
سچ ، سوچ ، قدم اور قلم محدود ہیں اپنے
ہوتے ہی نہیں پست کبھی حوصلے میرے
لوٹے نہ میرے صاحب اس شہرِ فسوں جا کر
آیا نہ خیال ان کو میری صحرا گری کا
یکسر نہیں میرا ، تو رقیبوں کو مبارک
کیا پوچھتے ہو حالِ دلِ زار ہمارا
کس موڑ پہ لے آیا یہ عشق ہمیں فرحتؔ
خوابوں سے جو نکلے تو صداؤں میں گھرے ہیں
صحراؤں کی جاں سوز ہواؤں میں گھرے ہیں
ہم اہلِ وفا کیسی سزاؤں میں گھرے ہیں
ہم زیست کی بے رنگ خلاؤں میں گھرے ہیں
کیوں اہلِ چمن پھر بھی خزاؤں میں گھرے ہیں
ہم لوگ مقدر کی عطاؤں میں گھرے ہیں
کیوں اہلِ وطن اتنی وباؤں میں گھرے ہیں
ڈر خوف کی محبوس فضاؤں میں گھرے ہیں
ہم اہلِ سخن ایسے خداؤں میں گھرے ہیں
شاید کسی اپنے کی دُعاؤں میں گھرے ہیں
کسی دلرُبا کی دلکش اداؤں میں گھرے ہیں
کس زُلفِ گرہ گیر کی چھاؤں میں گھرے ہیں
ہم اہلِ طلب اب کہ اناؤں میں گھرے ہیں
اک یار بے وفا کی جفاؤں میں گھرے ہیں
دُکھ درد کی گھنگھور گھٹاؤں میں گھرے ہیں
Gender roles not only keep men and women in different spheres of family and social life but they also promote gender segregation in the education sector and professional life. There is a lot of research being conducted on women working in male dominated professions but there is scarcity of research regarding males working in female dominated professions. This study was conducted to explore the experiences of men working in female dominated professions. The first phase of this study collected quantitative data about the type female-dominated professions in Pakistan. Based on this data in-depth qualitative interviews were done with 5 professionals using snowball sampling: Nurse, Psychologist, Montessori teacher, Makeup artist/ Beautician, and Bus host. Thematic analysis was used to identify sub-themes presented in this study: (i) Reasons or motivation for joining nontraditional profession; (ii) Reaction of near and dear ones; (iii) Positive aspects of female dominated profession; (iv) Challenges of female dominated profession; (v) Professional journey; (vi) Being a minority in female majority; (vii) Struggle to maintain masculinity and (viii) Future aspirations. Study findings can be used to support male entry and retention in female dominated professions.
This analysis of the religious thought of the Indian subcontinent focuses upon the nature of earliest contacts between Islam and Hinduism and also discusses the early Hindu response and resistance to Islam and Muslims. These early contacts resulted in development of some theological and social issues within Hinduism; like the theological interpretation of destruction of age old deities and temples and defeat of Hindu rulers by the Muslim armies, issue of social interaction with the Muslims was a taboo for the Hindu society, likewise the development of monotheistic tendencies in the religious thought of Hindus. The Muslim theologians, intellectuals and Sufis interpreted, categorized and comprehended the religious beliefs and practices of Hindus in different ways. These interactions developed in much divergent ways over the centuries and there emerged a variety of ideological, theological, doctrinal and mystical tendencies as a result of these interactions. For an analysis of the nature of these tendencies the issue of religious freedom and conversion activity is discussed in detail. The religious thought of sixteenth century Indian Subcontinent presents an array of different sects and movements that developed as a result of Hindu-Muslim interactions. Some of the sects and movements that emerged as a result of convergence of Hindu- Muslim thought during the sixteenth century were attempts at synthesis between both Islamic and Hindu beliefs and practices while majority of these sects and movements were syncretistic. Synthesis and syncretism are used as two analytical categories; synthesis is an attempt at putting together of common elements while syncretism is an attempt to combine ideas that are disparate and may even be contrary to one another such as the notions of polytheism and monotheism.