زندگی خدا کی نعمت ہے
اس کائنات رنگ و بو میں جہاں نظر دوڑائیں اُس منعم حقیقی کی عطا کردہ نعمتوں کی فراوانی ہی فراوانی ہے۔ کہیں کھیت وکھلیان کشت ِزعفران کا نمونہ پیش کر رہے ہیں، کہیں گلستان و نخلستان جشنِ بہاراں کی آمد کی نوید جانفراسُنارہے ہیں ، کہیں دریا اور نہر یں جوئے نغمہ خواں کی صورت میں موجود ہیں، کہیں کوہستانی علاقوں میں موجود فلک بوس پہاڑ اور جبال شامخہ ناظرین کو ورطۂ حیرت میں ڈال رہے ہیں۔ یہ سب اللہ تعالیٰ کی نعمتیں ہیں جو مختلف شکلوں میں موجود ہیں۔ لیکن ان سب سے بڑھ کر جواللہ تعالیٰ کی عظیم نعمت ہے وہ زیست ہے، وہ حیات ہے، وہ زندگی ہے۔
زندگی ہے تو سب نعمتیں رعنائیاں بکھیرتی ہوئی نظر آتی ہیں، زندگی کے حیات بخش قطروں سے سیراب شخص ہی جملہ انعاماتِ ربّانی سے متمتع ہوسکتا ہے، زندہ شخص ہی بادِنسیم کے مسحور کن جھونکوں سے مسرور ہوسکتا ہے، زندگی ہی گلہائے گلستان ونخلستان کی حسن و زیبائش کا احساس دلاسکتی ہے، زندگی سے حرکت ہے، زندگی سے برکت ہے، زندگی سے عبادت ہے، زندگی سے عیادت ہے۔ انسان کا وجود، قوم کا وجود ، معاشرے کا وجود ملک و ملت کا وجود زندگی کا ہی مرہونِ منت ہے۔
زندگی کی حقیقی رعنائیوں سے فائدہ اٹھانے والے ذی فہم فراست لوگ آسمان علم و دانش پر آفتاب و ماہتاب بن کر چمکتے ہیں، وہ اس حقیقت کو بھی فراموش نہیں کرتے کہ یہ زندگی ہمارے پاس اللہ تعالیٰ کی دی ہوئی امانت ہے، ہم نے اس میں خیانت نہیں کرنی ہے، ہم نے اپنی زندگی کو اُسی راستے پر گامزن کرنا ہے جہاں خالق حقیقی کی منشاء و مراد ہے۔
قرآنِ پاک میں ارشادِ باری تعالیٰ ہے کہ ’’ ہم نے انسان کو اور جن کو صرف اس لیے پیدا کیا...
Christians and Muslims interact on a daily basis but as far as their beliefs and practices are concerned, there is a general mutual apprehension, suspicion, stereotyping, mistrust, insulting and even physical confrontations. The aim of this paper, therefore, is to examine how Catholic universities in East Africa can help Christian students and others to rethink their attitudes towards Muslims in view of the official teaching of the Church. The findings from the reviewed formal Christian and Muslim statements show that theological dialogue is valid and necessary for fostering peaceful relations. It therefore urges Catholic universities and other learning institutions to assist students to know more about their own religious traditions and those of others through formal theological training, seminars and provision of reading materials in order to participate effectively in this kind of dialogue.
The water resources of the Upper Indus Basin (UIB) of Pakistan, are highly sensitive and vulnerable to climate change that can severely impact the food security and livelihood of millions living downstream. So it has become pertinent to understand the hydrometeorological behavior and assess future water resources and its variability under climate change scenarios. This study was designed to analyze the hydrometeorological trends and assess the changes in the contrasting hydrological regime of snow and glacier-fed river catchments of Hunza and Astore River basins of UIB under Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) climate change scenarios. In this study, fully distributed TOPKAPI model has been used that incorporates the glaciers component and generates all hydrological cycle parameters at very high spatial and temporal scale. MODIS snow cover product (years 2001 to 2015) and field-based hydrological (19662012) and meteorological data (1999-2012) was used to investigate the trend and magnitude of hydrometeorological variables using nonparametric Mann–Kendall and Sen’s Slope methods. The TOPKAPI model was successfully calibrated and validated over five years 1999-2003 with a Nash coefficient ranging from 0.93-0.94. The representative concentration pathways (RCP) 4.5 and 8.5 scenarios of the IPCC were used to project the future trend of hydro-meteorological variables. The Astore River discharge and precipitation trend were significantly (p ≤ 0.05) increased with a Sen’s slope value of 1.039 m3·s−1·yr−1 and 0.192 mm·yr−1, respectively, while the temperature was non-significantly (p ≥ 0.05) increased with the Sen’s slope value of 0.041 °C·yr−1. On the other hand, the Hunza River discharge and temperature significantly (p ≤ 0.05) decreased with a Sen’s slope value of −2.541 m3·s−1·yr−1 and −0.034 °C·yr−1, respectively, while precipitation showed a non-significant (p ≥ 0.05) increasing trend with a Sen’s slope value of 0.023 mm·yr−1. The snow cover in Western Himalayas (Astore River basin) and Central Karakoram region (Hunza River basin) of the UIB had a stable and slightly increasing trend with a Sen’s slope of 0.07%.yr−1 and 0.394%.yr−1, respectively. Under RCP 4.5 and 8.5, the increasing trend in mean temperature was observed in study area with a value of 0.03 °C.yr1 and 0.12 °C.yr-1, respectively. Overall the increasing trend in annual discharge of Astore River and decreasing trend of snow cover was observed under RCPs. Whereas the Hunza River basin followed the same snow cover and discharge trend under RCP 8.5 while under RCP 4.5 the snow cover is decreasing with an increasing trend of the Hunza River discharge till 2070, and then decline in discharge was observed during far future scenario. Based on the results of this study, it can be concluded that since both sub-basins are influenced by different climatological systems (monsoon and westerly), therefore results of those studies where UIB is treated as one unit in hydrometeorological modeling should be used with caution. Furthermore, this study can help to resolve the Karakoram anomaly and potentially be utilized to develop water policy and planning new water harvesting and storage structures, to reduce the risk of flooding.