نواب محمد یارجنگ بہادر
نواب محمد یار جنگ بہادر (حیدرآباد، دکن) کی وفات کا سانحہ بھی اسی اثناء میں پیش آیا مرحوم نسلاً عرب تھے اور ایک مرنج و مرنجان بزرگ، نہایت مخلص، بے ریاباخدا، اور نیک طبع تھے، صوبہ داری کے منصب سے وظیفہ یاب ہوکر بلدہ میں مقیم تھے، حیدرآباد کی ہر علمی و تعلیمی تحریک میں وہ شریک رہتے تھے، دائرۃ المعارف اور مدرسہ نظامیہ کی اعزازی خدمت بھی ان کے سپرد تھی، دارالمصنفین سے مرحوم کو بے حد دلچسپی تھی اور ہمیشہ وہ اس کی مدد فرماتے رہتے تھے، اہل علم کے لئے ان کا گھر ایک مہمان خانہ کی حیثیت رکھتا تھا، اﷲ تعالیٰ مرحوم کو اپنی رحمتوں سے نوازے۔
(سید سلیمان ندوی، ستمبر ۱۹۴۲ء)
ركزت المرأة داخل منطقة صراعها مع ذاتها ومع المجتمع على سلاح الجسد، جعلت منه سؤال خصوصية يُقحم الذات طرفا أساسيا في مشروع الكتابة، باعتبارها غاية ومشروعية في المطالبة بحقوقها وواجباتها، فعكست بذلك أساسا، توجها أنثويا جديدا يتفرد في الرؤيا والتجربة، واقترنت العلاقة بين الجسد والكتابة باقتران الوعي الفعلي بالجسد والوعي الممكن للكتابة، واستدعى هذا الوعي إلغاء الانقسام الحاصل بالذات النسائية، كما استدعى ذلك تبني موقف جديد من الذات، أدى بدوره إلى انبثاق رؤية جديدة للعالم، فكان من المحتمل أن يأتي نص المرحلة الأولى في كتابة النساء داعيا إلى تفجير المسكوت عنه بإعادة صياغة مضامينه اللاواعية في أقوال أدبية جمالية خلاقة، واستطاعت الكتابة بذلك أن تُنَفِّس عن الكبت التاريخي للمرأة، فامتلكت بذلك الموروث الثقافي عبر استدعائه واستحضاره وذلك بإطلاق سراح رغبات الجسد، فكان حضور الجسد الأنثوي قويا ضمن هذا الانفتاح على لغة اللاوعي التي تساهم في بروز ثلثي جبل الجليد، وتعمل على تشريح الداخل وعرضه، كما تحضر علاقة الجسد بالكتابة في المكون السردي أساسا باعتباره تقنية مثلى تنجلي فيها ذات الكاتبة وتطفو معها مكبوتات الوعي العقلية والجسدية.
الكلمات المفتاحية: ثقافة، الأدب العربي، الجسد الأنثوي،النقد الأدبي، كتابة الجسد.
In the second half of the twentieth century, different intellectual, literary, empirical and political movements revolutionized people's general perceptions and attitude in the subcontinent. Moreover, their ideologies, experiences and modern arts and sciences also adopted new shapes and directions. This was the time when the writers of this era also began to look for new methods of expression. In this quest, where they explored several forms of expression and communication, they also invented inshaa'iya. Like other forms of art, it also took its structure from west. During last forty years, there has been made quite a significant development in the writing and style of Urdu inshaa'iya. However, this literary form has met criticism than any other form of Urdu literature in this short span. The reason behind this is the inshaa'iya writers themselves who have used this form in their own varied ways, in fact, termed their work as inshaa'iya although, at times, it lacked the essence of inshaa'iya. Therefore, for a long time, the boundaries of humour, satire and inshaasiya could not be set. One piece of writing would have all the three forms blended in it. Amidst all this appeared Dr. Wazir Agha as an inshaal iya writer who very aptly defined the categorical boundaries of inshaa'iya. If we analyse the progress made up till now in the field of inshaa'iya. We shall find outstanding and worth appreciation efforts made to explore the history and tradition of inshaa'iya writing. But the style of inshaa'iya writing hasn't been a common target among researchers and writers. Many analysts have written about the elements of style to be adopted for inshaa'iya writing, but the work is scattered and needs to be compiled. After this is required a detailed analytical study of the individual styles of Urdu inshaa'iya writers since no significant effort has been made yet in this regard. A collective study of the history of inshaa‘iya and the inshaa'iya writers' style would present a compact picture of inshaa'iya which will help define the significance of this prose form in Urdu literature. In the light of what is written earlier, it becomes apparent that the study of the styles of inshaa.iya writers is certainly required and that their exploration will lead to the exploration of an important chapter in the history of literature. Analysis of the styles of the inshaa' iya writers of the early era of inshaa'iya writing.