حکیم محمد اسحاق مرحوم
اعظم گڑھ کے مشہور طبیب حاجی حافظ محمد اسحق گزشتہ مہینہ اﷲ کو پیارے ہوئے، ان کی عمر پچاسی سال سے زیادہ تھی، دہلی کے طبیہ کالج میں طب کی تعلیم پائی، حکیم محمد اجمل خاں کے شاگرد تھے، ان کے مطب میں ان کے نسخے لکھا کرتے تھے، دہلی سے آکر اعظم گڑھ میں طبابت شروع کی، اپنے فن میں بڑی مہارت حاصل کرلی تھی، مریضوں کا علاج دلسوزی سے کرتے، علاج اور نسخہ نویسی میں فن کی روایت اور وقار کا پورا لحاظ رکھتے، کسی مریض کو یہ شکایت نہیں ہوئی کہ ان کی تشخیص غلط تھی، یا ان کا نسخہ صحیح نہیں تھا، شہر کے ہندو مسلمان کے ہر طبقہ میں عزت کی نظر سے دیکھے جاتے، شروع سے عمر کے آخر لمحہ تک کانگریسی رہے، ہر زمانہ میں کھدر پہننے کا اہتمام رکھا، ترک موالات، خلافت اور جمعیت العلماء کی تحریکوں میں نمایاں حصہ لیتے رہے، مولانا حسین احمد مدنیؒ سے بیعت بھی ہوگئے تھے، دارالمصنفین سے بڑا قلبی لگاؤ رکھا، شروع میں یہاں ہفتہ میں تین روز آتے، ان کی طبی مشغولیت بڑھی تو ہفتہ میں دور روز آنے لگے، آخر میں اپنی کبرسنی کے باوجود ہفتہ میں ایک روز ضرور آتے، ان کا یہ معمول ساٹھ سال تک رہا، دارالمصنفین کی مسجد میں برسوں تراویح پڑھائی، استاذی المحترم مولانا سید سلیمان ندوی، مولانا مسعود علی ندوی اور شاہ معین الدین احمد ندوی کو ان کے طریقہ علاج پر کامل اعتماد رہا، بولتے کم تھے، مگر ان کی زبان سے جو کچھ نکلتا، اس میں وزن، وقار اور اخلاص ہوتا، ان کی وفات سے شہر ایک ممتاز طبیب اور دارالمصنفین ایک بہت ہی مخلص، وضعدار اور کریم النفس قدرداں سے محروم ہوگیا، اﷲ تبارک و تعالیٰ ان کو کروٹ کروٹ جنت نعیم عطا کرے، آمین۔ (صباح الدین عبدالرحمن،...
Both Zainuddin Ibn Nujaim (d. 970HJ) and Herbert Broom (d. 1882CE) are famous for the arrangement, interpretations and for sound applications of juristico-legal maxims and rules respectively in Muslim and western world of law and jurisprudence. The al-Ashbah wa-Al-Nazair of Ibn Nujaim and Broom’s Legal Maxims of Herbert Broom speak of their deep approach to the concerned discipline. This article provides a general analysis of the juristico-legal interpretations regarding the elementary maxim of hardship and injuria remedium (hardship and harm remission) as made by Ibn Nujaim (d.970HJ) and Herbert Broom(d.1882CE) in their aforesaid books.
Sindh’s best city in Karachi amid absence of any declared integration policy on part of the ruling elite has been faced with ethnic disharmony which often erupts into colossal ethnic violence taking scores of precious human lives. Though communal problem in the land of Sufis traces its link to the creation of the country in the late 1940s, it was actually the mid 1980s which saw ethnic fissures in the Sindh metropolis get widened with the battle lines being drawn between Pakhtun migrants and Urdu-speaking Mohajirs who started jumping down each other’s throat after a mini-bus ran over a refugee college girl student Bushra Zaidi on April 15, 1985. The provincial capital suffered colossal destructions in terms of loss of precious human lives and properties mainly caused by ethnic violence which started after the unfortunate Bushra Zaidi’s killing. The tragic death of the refugee girl not only changed the face of Sindh metropolis but also affected institutions and individuals including the press and journalists. The research has not only shed extensive light on the causes of ethnic violence in Sindh capital but also dealt with the press coverage of ethnic affairs by conducting textual analysis of national newspapers published in Karachi to decipher whether or not newspapers’ coverage of ethnic affairs has improved. Content analysis of national newspapers—Dawn, Jang, Jasarat and Naw-e-Waqat—of two time periods—1985, 1986, 1987 and 2007, 2008, 2009—has been carried out to see how ethnic affairs were covered by the national press in the mid and late 1980s, and in the late 2000s and whether newspapers’ coverage of ethnic affairs has improved. The result of the content analysis shows that English newspapers coverage of communal issues have improved considering Dawn low percentage points of state nationalism-driven news items among other factors like publishing of more exclusive news regarding ethnic affairs. There is still no finality in this regard amid the changed dynamics prevailed in the city in late 2000s as against the mid and late 1980s when ethnicity was the pressing issue. As for improvement or decline in the coverage of Urdu dailies, though state nationalism driven news items have posted a drop in the second time period, it’s not due to the fact that Urdu journalism has now started believing in fighting for the rights of ethnic minorities but the simple fact is that the city situation changed in the late 2000s with the Urdu dailies likely yet again to opt for news items containing nationalist rhetoric whenever there would be any ethnic conflict between ethnic groups.