عبدالحمیدعرفانی (۱۹۰۷ء۔۱۹۹۰ء) سیالکوٹ کے ایک گاؤں مغلاں والی میں پیدا ہوئے۔عرفانی نے چکوال ہائی سکول سے میٹرک کیا۔ سکول کے زمانے میں انھیں ایسے دوست ملے جو بعد میں پاکستان کی ممتاز شخصیات میں شمار ہوئے۔ ان میں ڈاکٹر غلام سرور،کرنل محمد خان،قاضی گل محمد،خواجہ عبدالعزیز اور نیاز محمد خان قابل ذکر ہیں۔ ۱۹۵۶ء میں انھوں نے پنجاب یونیورسٹی سے فارسی میں ڈاکٹریٹ کی ڈگری حاصل کی۔ فارسی زبان میں لکھا گیا ان کا مقالہ’’شرح احوال و آثار ملک الشعرا بہار‘‘ پنجاب یونیورسٹی کی تاریخ میں پہلا مقالہ تھا۔(۵۰۸) عرفانی ۱۹۴۵ء میں بھارت کے شہر دہلی میں محکمہ تعلیم کی طرف سے ایرانیوں کوا نگریزی پڑھانے پر مامور ہوئے۔ ۱۹۴۹ء میں وہ ایران میں پاکستان کی طرف سے پہلے کلچرل اینڈ پریس اتاشی مقرر ہوئے۔ ۱۹۶۴ء میں حکومتِ پاکستان کے فارن پبلسٹی کے شعبہ میں ڈائریکٹر مقرر ہوئے۔ ۱۹۶۸ء میں وہ آر سی ڈی کے نمائندے کی حیثیت سے ایران میں مقیم ہوئے۔ (۵۰۹) ۱۹۵۵ء میں حکومتِ ایران کی طرف سے ’’نشان سپاس‘‘،اور’’نشانِ ورزش‘‘ عطاہوئے۔۱۹۶۲ ء میں ایران نے ان کی شاعرانہ عظمت کے اعتراف میں ’’نشان رستا خیز ملی ‘‘سے نوازا ۔۱۹۶۶ء میں حکومت پاکستان نے انھیں ’’ستارہ امیتاز ‘‘ عطا کیا۔(۵۱۰)
خواجہ عبدالحمید عرفانی چار اردو ،بارہ فارسی اور ایک انگریزی کتاب کے مصنف ہیں۔ خواجہ عرفانی کے ’’کلیاتِ عرفانی‘‘ میں اردو فارسی شاعری کو یکجا کر دیا گیا ہے۔ حصہ اردو میں غزلیات ،مانولاگ کے تراجم اور قومی نظمیں شامل ہیں۔ عرفانی نے چھٹی ساتویں جماعت میں ہی اردو اور فارسی میں شعر کہنے شروع کر دئیے۔ ڈاکٹر غلام جیلانی برق شاعری میں ان کی اصلاح کرتے تھے۔ وہ انھیں سکول کا سب سے اچھا شاعر سمجھتے تھے۔(۵۱۱) سکول کے زمانے میں عرفانی مولانا حالی اور مرزا غالب سے بہت متاثر تھے۔ عرفانی کی قومی موضوعات پر لکھی گئی نظموں میں حالی کا رنگ نظر آتا ہے۔ قومی نظموں کو کلیاتِ...
Kashmir became a part of the Muslim World in the 14th century C E. Under the local Sultans (1325-1585) , the Mughals (1586-1752) and the Pathans (1752-1819) , it developed into a state and society with its own peculiar Islamic culture. Kashmir was colonised by the Sikhs (1819-46) from the Punjab and the Hindu Dogra Maharajas (1846-1947) . The Muslim Kashmir stood for Islam through the freedom movement during this period. When the movement under the banner of Islam was at its apex and it seemed that the mahkutn (colonised / enslaved) Kashmir was about to achieve the goal, India ( Bharat) , a newly born nation (Aug 15, 1947) , invaded it on Oct. 27, almost 3 months after her own birth. Since then this newly emerging occupying -power through its policies of political deceit, cultural aggression, economic onslaught and delslamizing educational schemes has given rise to the problem of the IOK (Indian Occupied Kashmir) . The paper narrates the story of the past up to 1988-uprising & throws light on the oppression, persecution and discrimination that the Muslim Kashmir has been witnessing. The form offreedom-movement that followed from 1947 to 1989 is also outlined. In 1989 Jihad Kashmir, a new phase of the movement that invited the attention of the world begins. The paper helps to understand the background ofthe genesis ofthis new phase
This dissert ation aims to understand the identit y constructions that accompany Pakistan‘s securit y related foreign policy collaboration with USA. This research is motivated by three question s. Firstl y, can an appropriate theoretical framework be designed to conduct th is inquiry? Secondl y, what were the identity constructions that attempted to accommodate Pakistan‘s collaboration with USA? Thirdl y, w ere there any contradictions in the identit y constructions that accompanied the collaboration? A review of literature has shown that not much scholarl y work has been undertaken on the identit y of Pakistan and no scholarl y literature could be found to have focused on the dissertation‘s topic. This research is significant because it will help advance the understanding of Pakistan‘s foreign policy and will illuminate aspects of Pakistan‘s relation with USA. Using a constructive theoretical framework the dissertation looks at three distinct periods of securit y collaboration between Pakistan and USA, which cumulativel y span thirt y seven years. The findings from the research illustrate that during the first period of cooperation with USA, Pakistani identit y constructions sought to build convergences around shared values of democracy and progress. In the second period the focus shift ed to Islam and saving Muslims. In the third period the identit y constructions focus ed on projecting a moderate Islamic world view and distancing Pakistan from radical Islam. Islam is an aspect of identit y that is important during the three periods of Pakis tan‘s cooperation with USA. However, Islam is invoked in different manners 12and, overall, no single identit y construct anchor s the cooperation. The Pakistani attempts at identit y constructions are weakened because of inherent contradictions. These include the general lack of support b y USA for Muslim countries of the Middle East , the divergence between USA‘s support for democracy and Pakistan‘s intermittent dictatorships , and the comprise of Pakistan‘s sovereignty that comes with Pakistan‘s support for the USA led War on Terror.