پرنس انجم قدر ؍ میجر علی حماد عباسی
آل انڈیا شیعہ کانفرنس کے صدر پرنس انجم قدر کی وفات ملک و ملت کا بڑا حادثہ ہے، سنیوں سے بھی ان کے روابط تھے، وہ دونوں فرقوں میں اتحاد و مفاہمت کے بڑے حامی تھے اور مشترکہ ملی مسائل کے حل کے لیے سنیوں کے ساتھ ہر جدوجہد میں شریک رہتے تھے۔ مسلم پرنسپل لابورڈ، مسلم مجلس مشاورت اور بابری مسجد تحریک سے ان کا گہرا تعلق تھا، دوسرا حادثہ میجر علی حماد عباسی کی اچانک وفات ہے۔ وہ شبلی کالج میں انگریزی کے استاد اور آخر میں پرنسپل ہوئے، پڑھنے لکھنے کا اچھا ذوق تھا اور مشرقی و مغربی ادب پر خاصی نظر تھی۔ وقتاً فوقتاً طنزیہ و مزاحیہ اور ادبی و تنقیدی مضامین لکھتے تھے جن کے بعض مجموعے چھپ گئے ہیں، طالب علمی کے زمانے ہی سے دارالمصنفین برابر آتے تھے جس کا سلسلہ آخر تک قائم رہا۔ پروفیسر مجیب الحسن کی کتاب کشمیر انڈر سلطانز کا اردو ترجمہ ’’کشمیر سلاطین کے عہد میں‘‘ کے نام سے کیا جو دارالمصنفین سے شائع ہوا۔
(ضیاء الدین اصلاحی، ستمبر ۱۹۹۷ء)
Islam is universal Religion which not only clear with issues related to Muslims but also clarify the rules and regulations to have intinary with Non-Muslims. Islam emphasizes on primary/ basic rules about relationship of Muslims and Non- Muslims Communities; justice, peace, mutual harmony and co-operation. No force conversion and freedom of thought, Non compulsion Of impartiality convenant. Islam forces on mutual existence in according of these rules. So, clash of civilizations can be avoided in the present age.
This doctoral thesis is an attempt to critically analyze the approaches and views of orientalists or “Ḥadīth Literature”. Central point has been to explore different misconceptions and misleading findings made by orientalists in the field of Ḥadīth Sciences. The key point of orientalists approaches is that they always worked on “Ḥadīth Literature” through the patron of secularism and biaroners. This thesis has been divided into five chapters. The first chapter deals with the basic and historical concept of orientalism. The intellectual history and methodology of orientalists has been discussed thoroughly. The second chapter presents “Authority of Ḥadīth and Sunnah as a second Source of Islamic Law. The status and importance of Ḥadīth has been discussed in detail. The third chapter commences with the preservation, compilation and diffusion of Ḥadīth and Sunnah of Prophet Muhammad ( S. A. W. ) . The different methods of the preservation and diffusion of Ḥadīth discussed in detail. The fourth chapter deals with the views and approaches adopted by the Orientalists about Ḥadīth Literature. In this chapter content criticism of Ḥadīth and the sources of confirmation have also been discussed. The last chapter deals with the “Authority and Authenticity of Isnād system in Ḥadīth”. In this chapter Isnad system, Asma ur-Rijal, Ilm al Jarh wa ta‘dīl, mandatory qualities for the tadīl of a transmitter, classification of Aḥādīth, and Isnad system also discussed in detail. At the end concluding remarks and recommendations presented. As a conclusion, an effort has been made to present the true, authentic and authoritative picture of Ḥadīth Literature. I hope this thesis will contribute something new to the Ḥadīth academia. This research will also open new avenues for the future researchers to further explore the core issue and give awareness to the Muslim Ummah about their due role in this regard.